Faire un don ! | | style | statistiques | charge serveur | contactez-nous | plan | lettre d'information

Liens connexes

Dépêche modérée par

Articles : Système de notation sur LinuxFr

Posté par Benoît Sibaud (page perso). Modéré le 26 avril 2003.
LinuxFR
Le système de votes sur LinuxFr a été modifié récemment (voir le commentaire de Fabien pour plus de détails), suite à divers abus.

Parmi les changements figurent :
- "-10" est la note minimale pour un commentaire, +20 la note max
- pour pouvoir voter, il faut participer à la vie du site, de manière positive (envoyer des commentaires, des dépêches)
- le système qui permet de gagner éventuellement 2 XP si visite dans les dernières 24h ne marche que si XP < 50.
- les abus (comptes multiples, votes systématiques contre une personne, injures, etc) peuvent entraîner des fermetures de comptes, de privation de vote et/ou de tribune

Le droit de vote est indépendant du droit de poster des commentaires, dans tous les cas vous pouvez toujours participer, en écrivant des dépêches.

> Lire l'article (923 commentaires, moyenne: 1.6).

Pour virer un raciste ou toute autre personne aux propos répréhensibles, il est plus efficace à terme de le signaler aux admins, via moderateurs@, que de lui mettre des -1 (l'un n'empêchant pas l'autre).

Les règles du système de votes sont visibles dans les templates de LinuxFr ( par exemple http://linuxfr.org/template/score.tmpl ), et l'ensemble des templates est aussi disponible dans le CVS de Templeet, module LinuxFr.

Il existe trois types d'utilisateur sur LinuxFr :
- les visiteurs (la très grande majorité), qui peuvent lire, parcourir le site et contribuer en envoyant des dépêches. Si en plus ils sont enregistrés, ils ont un login qui leur permet d'ajouter des commentaires, d'envoyer des journaux, de poster des questions sur les forums, de noter les commentaires des autres, etc.
- les modérateurs (une douzaine actuellement), qui ont, en plus des privilèges visiteurs, le droit de lire/trier/éditer/accepter/refuser les dépêches soumises et de les corriger par la suite.
- les admins (trois actuellement, tous modérateurs par ailleurs), qui peuvent purger le cache, fermer/réouvrir des comptes et consulter la liste des comptes fermés, voir la liste des derniers comptes créés, ajouter/retirer des XP, virer les journaux et commentaires, purger un compte (suppression de toute référence à l'utilisateur, y compris ses commentaires et toute l'enfilade qui a suivi), supprimer/remettre le droit de vote, supprimer/remettre le droit d'écrire sur la triibune, virer toutes les sessions (faut se reloguer quoi), voir qui a voté pour un commentaire donné

Sinon null@ est une adresse "puit", pas la peine d'espérer une réponse.

Parmi les défauts actuels : l'utilisateur ne sait pas s'il est privé de vote temporairement par la règle d'évaluation de la participation ou définitivement par un admin (comme ceux qui envoient des commentaires à deux balles pour contourner le système).

Cette discussion est archivée, il n'est plus possible de laisser des commentaires.

Note : les commentaires appartiennent à ceux qui les ont postés. Nous n'en sommes pas responsables.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par ewasx (page perso) le 26/04/2003 à 12:15. (lien). Évalué à 15.

bien Fabien, il semblerait que tu ais repondu a nos attentes en expliquant le nouveau systeme de vote
on pourrait regretter que cela soit venu un peu tard...

Quoi qu'il en soit c'est maintenant clair.

J'ai tendance a regretter que les simples lecteurs ne puissent pas voter, qu'il faille balancer un post pour pouvoir le faire. Je pense qu'un simple voteur (non ecriveur...) est actif, il est utile, il trie les messages, pourquoi lui retirer le droit de vote?

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par thomas le 26/04/2003 à 12:19. (lien). Évalué à 14.

franchement ça comment à devenir relou.... plus personne ne comprend plus rien au systeme, eça change tout le temps..... on est sur un site d'info sur linux; et la philosophie de "keep it simple", on en fait quoi ?

c'est clair je poste rarement de news, en ce moment je ne poste meme plus de commentaire. y a des moments comme ça.... bref, ça ne m'empeche pas de venir sur le site tous les jours, si je trouve un commentaire vraiment interessant ou vraiment tres con alors je votais (mais c'est clair que je n'utilisais pas tous mes votes). idem pour les depeches. ma dernière depeche date de presque plus de 2 ans .... ET ALORS ????

Fabien tu as oublié une chose important, les visiteurs font VIVRE le site, meme s'ils n'y participent pas "activement" et de "manière positive" (d'ailleurs, ça veut dire quoi ??), car sans visiteurs "passifs" je ne donne pas long feu au site pour (re)devenir un site a audience "privée"....

bref, pour reprendre le "keep it simple" un peu plus haut : ça part en couille tout ça.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par °o° (page perso) le 26/04/2003 à 12:21. (lien). Évalué à 5.

Merci d'avoir posté cette explication qui s'imposait. Je nuancerais un peu en disant qu'il y a 4 catégories de visiteurs:
- les visiteurs avec droit de vote
- les visiteurs sans droit de vote (visiblement leur nombre est loin d'être marginal, ou alors je ne fréquente que des fripouilles ou des malotrus)
- les modérateurs
- les admins

Quand au message qui s'affiche, je trouve qu'il manque un peu de convivialité: vous pouvez envoyer un mail à null@linuxfr.org. Tout message envoyé à une autre adresse ne sera pas lu., ça serait mieux de dire simplement qu'il est inutile d'envoyer un mail.

Sur le fond, je trouve qu'il y a de plus en plus de batons sur linuxfr, et une seule carotte (les xps, qui se transforme en baton dès qu'elle est négative). Autant je trouve très bien qu'il y ait maintenant trois admins, autant toutes les mesures de rétorsion ne me plaisent pas quand elles sont appliquées arbitrairement et sans discussion.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par XHTML/CSS inside (page perso) le 26/04/2003 à 12:22. (lien). Évalué à 5.

-10 est la note minimale pour un commentaire, +20 la note max
Bonne idée pour la note minimale, ça évite que l'on s'acharne (même si c'est mérité) sur qqu'un => ça ne fait pas avancer le schmilblick du sujet, et le vote ne doit pas devenir un défouloir.
(ne sommes-nous pas entre gens respectables et sensés ?)

Le principal défaut que je trouvais est qu'il était difficile d'obtenir des Xp au début, et après c'est presque trop facile d'en avoir (par rapport au début), je pense que cet ajustement va dans le bon sens.

Par contre deux questions :
- Les abus, oui c'est logique de prendre des sanctions, mais comment vous faites pour les détecter ???
- Pour poster un journal, il faut toujours 2 Xp ?

Bref, longue vie à linuxfr !



--
In tartiflette we trust !

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par oucho le 26/04/2003 à 12:23. (lien). Évalué à -7.

Big Brother se rebiffe :)

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par lucaramel le 26/04/2003 à 12:25. (lien). Évalué à 12.

Moi, ce que je trouve génial dans cette guéguerre entre partisans du nouveau système, de cette régulation/flicage et ceux qui se plaignent de ne plus pouvoir voter ou poster sur la tribune, c'est qu'elle n'est absolument pas biaisée.

Dès qu'un gars poste un journal pour savoir pourquoi il ne peut plus utiliser ses votes, tout le monde lui tombe dessus en le traitant de gros con, de fouteur de merde, j'en passe et des meilleures. Par contre, quand on poste un truc qui se veut informatif, histoire de savoir le pourquoi du comment, curieusement on n'a pas de réponses (avant le post de cette news, et je me demande comment elle va évoluer).

Vos excuses ou intentions sont-elles tellement viles que vous avez peur d'avoir à les expliquer ? C'est sûr qu'il est plus facile de poster un commentaire expliquant plus ou moins, mais de toucher des centaines de personnes avec l'effet de bord.

Alors si M. Penso qui ne daigne pas m'expliquer sur la tribune en me disant tout simplement que je rêve sur la fait d'avoir un quelconque droit sur son site, quand bien même j'y participe depuis mai 2001, pouvait apporter un élément de réponse sans mettre son explication dans un autre journal en lien, ça serait pas mal.
Mais je suppose que personne n'a le temps de répondre à ça (surtout les auteurs des posts ou les responsables du site) :

http://linuxfr.org/~lucaramel/2419.html(...)
http://linuxfr.org/comments/199239.html(...)
http://linuxfr.org/comments/199465.html(...)
http://linuxfr.org/comments/168263.html(...)

Franchement, ça me dégoûte d'avoir passé tant de temps à lire DLFP et se voir traité comme de la merde. La considération de ses visiteurs n'est apparemment pas à l'ordre du jour.

Voilà, que les nouveaux utilisateurs qui ont encore leur droit de vote me mettent des [-], mais ça ne pourra pas aller en dessous de -10, donc pas la peine de vous acharner. Et puis tous les abus sont loggés et seront punis (mwarf).

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par xcoder_nux le 26/04/2003 à 12:34. (lien). Évalué à 1.

Enfin ! Il était temps, les +60 / -30 ça commençait à devenir gonflant à force ...

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par self le 26/04/2003 à 12:38. (lien). Évalué à 1.

pour plagier la tribune : vous tiendrez pas 500 commentaires :)

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par djrom (page perso) le 26/04/2003 à 12:47. (lien). Évalué à 20.

A la vue de cette explication, il y a une question qu'il me parait etre intéressant de poser.
Le système des XPs avait été mis en place pour remplacer tout un système basé précédemment sur des personnes de confiance qui sanctionnaient les posts jugés inutiles/dangereux sur LinuxFR. Mais, on voit le retour de ces "voteurs" sous une forme un peu plus déguisée, étant donné que, de fait, il est évident que la grande majorité des visiteurs de LinuxFR ne commente pas très souvent, donc n'auront plus de droit de vote. A quoi servent alors les XPs ? Pourquoi ne pas les enlever ? Pourquoi ne pas juste admettre que ça ne marche pas ? Je ne suis pas sur que cela vaille la peine de poursuivre l'expérience. Avant, on avait un système qui marchait pas trop mal sans etre parfait, maintenant, on a un système qui chie complètement et on rajoute tout un tas de rustines pour le faire fonctionner.
D'autant plus qu'une règle d'or de la modération/vote/sanction sur LinuxFR avait été jusqu'ici de ne *jamais* supprimer un post qui avait déjà été écrit, afin d'éviter de la censure, afin d'éviter qu'on puisse éliminer "en privé", discrètement les personnes genantes. Cela se règlait en public, et c'était bien. Maintenant, une censure discrète peut se mettre en place, et je trouve ça dommage.

Voilà juste le commentaire blasé d'un vieux, je pense (4 ans), lecteur de LinuxFR, qui s'attriste de voir un site communautaire dégénérer de plus en plus avec l'apparition de rapports de pouvoir, de controle et d'autres horreurs. LinuxFR, c'était mieux avant (tm) ! snifff !

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par 2xplop le 26/04/2003 à 12:48. (lien). Évalué à 6.

règles du système de votes sont visibles dans les templates de LinuxFr ( par exemple http://linuxfr.org/template/score.tmpl(...) )

Haha, quelle humour :).

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par zeDek le 26/04/2003 à 13:00. (lien). Évalué à -2.

Juste un post pour rien dire.

Propositions

Posté par Infernal Quack (page perso) le 26/04/2003 à 13:05. (lien). Évalué à 17.

A quoi servent les notes sur les commentaires depuis qu'on ne peut plus les browser à un niveau que l'on a choisit ?
Personnellement j'en ai marre de cliquer sur les messages négatif pour voir leur contenu. De plus ça bousille la fenêtre courante et on pert les "New" ce qui fait qu'on ne sait plus où on en est.
Qui plus est les bugs javascript sont super chiant et ça serait mieux de les résoudre avant de modifier pour la n-ième fois les systèmes d'XPs qui de toutes façons quoi qu'il arrive ne bloquera pas les boulets mais ne fera que gêner les lecteurs et contribueurs habituels du site (Ca s'applique à la vie réelle aussi).
Ne me demandes pas d'envoyer un patch, j'ai horreur du lisp :)

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par thomas le 26/04/2003 à 13:07. (lien). Évalué à -1.

vu que je ne peux plus voter, mes XP ne servent plus, alors je vais me lacher :


TOUS SUR TOOLINUX



hahahahhahaha. désolé.

Une idée en passant

Posté par JSL (page perso) le 26/04/2003 à 13:32. (lien). Évalué à 7.

La vrai question est : que recherche-t-on avec ce système de vote ? Mettre en place un système d'auto-modération il me semble. Mais les demandes sont aussi diverses qu'il y a de lecteurs.
Oublions deux minutes le système des XPs (ça fait toujours bien pour les ancien d'avoir plein de points, mais les gros bills peuvent toujours aller faire une partie de donj')

Je pense que chacun devrait pouvoir faire sa propre modération, et donner une note à tous les commentaires (de -10 à 10 par exemple).
On pourrait même imaginer que chaque lecteur/modérateur puisse mettre en place un modèle de base, où il met en avant par défaut les commentaires de certains, ou inversement, quitte à modifier par la suite si l'action automatique n'est pas adéquate sur le coup, ce qui lui permettrait de prémacher son propre travail. Ici, en cas d'exclusion de certains IDs, il ne s'agirait que d'une caballe personnelle, qui ne concernerait que ceux qui veulent utiliser cette modération.

Ensuite, chacun devrait pouvoir se tourner vers le modérateur qu'il préfére, ou même faire une "moyenne" de plusieurs modérateurs, et faire ses propres retouches. Il est évident que les utilisateurs votant systématiquement contre certains IDs uniquement pour des raisons personnelles ne seraient pas trés populaire comme modérateur.

Et les XPs dans tout ça ? Il n'existerait plus à proprement parlé, mais on pourrait les maintenir tout de même sous forme d'un chiffre purement indicatif. Imaginons que A utilise la modération de B, alors C aurait un karma (XPs) en fonction de la modération de B, et si A change de modérateur, cela changerait le karma de C pour A uniquement.
Bref, le karma pourrait devenir une valeur relative à la modération, et à la vision que chacun porte sur le public de DLFP.

Il faudrait détailler un peu, mais si on exclut les ressources que cela pourrait imposer au serveur de DLFP (Fabien, une vague idée ?), cela aurait l'immense avantage de régler le problème définitivement en décentralisant la modération, et en permettant à chacun d'adapter celle-ci au plus proche de ses besoins, et suivant les efforts qu'il est prêt à fournir.

Qu'en pensez-vous ?

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par thomas le 26/04/2003 à 13:56. (lien). Évalué à 6.

"Sinon null@ est une adresse puits, pas la peine d'espèrer une réponse. "

Qu'elle belle ouverture d'esprit !

remarque , comme le dit la petite phrase "la dictature c'est 'ferme ta gueulle', la démocratie c'est 'cause toujours'". Bref, DLFP est ultra démocratique et ça c'est bien(tm).


AUX RESPONSABLES DU SITE : pourquoi ne pas laisser le choix du système de vote/xp au gens qui visitent le site ?

une première étape serait de récupérer les idées des personnes qui en proposent, puis dans un second temps de les proposer a un vote.


pour ma part, mon idée est simple : fini les XPs, fini les votes, et des modéros qui supprime les commentaires qui doivent l'etre (injurieux).

Chaque personne doit pouvoir juger pour lui si un commentaire est interessant ou pas; de ce fait quand y a un commentaire qui n'apparait pas parce que négatif, la première chose que je fais c'est cliquer dessus pour voir ce que ça dit.....bref ça me fait perdre du temps, alors que le système est sensé en faire gagner....

my 2 cents.

Opacité du système

Posté par tfing le 26/04/2003 à 14:33. (lien). Évalué à 3.

voila, je ne peux toujours pas voter et pourtant en regardant mes commentaires sur les 2 dernieres semaines, je suis en positif mais non je peux pas voter.
Je suis puni d'avoir fait quelque chose ? peut-etre, mais d'avoir fait quoi je ne sais pas. Si vous estimez que mon comportement sur le suite n'est pas convenable, le plus simple aurait encore ete de me le dire pour que je le corrige.
Bannez moi, virez moi mes sessions, virez moi mes droits si vous voulez mais merci au moins de dire pourquoi.
Ca ne va clairement pas changer ma vie de ne plus pouvoir voter sur linuxfr, je continuerai a venir dessus au moins en tant que visiteur passif et a poster des commentaires (oupa).

Tout ce que je demande, c'est la raison pour laquelle je ne peux plus voter alors que j'ai plein de votes et que mes XPs viennent de gagner un point.

suggestions

Posté par cornofulgur le 26/04/2003 à 14:55. (lien). Évalué à 9.

* Eviter la section "visiteur".
On me présente un groupe de personne qui est intitulé "visiteur". Il me semble qu'il conviendrait de couper cette catégorie en deux groupes :
- ceux qui contribuent, ie: la communauté linuxfr ;
- ceux qui lisent, ie: le public.
Ceci permettrait d'avoir des politiques différentes envers ces deux groupes, ce qui me semble légitime, les préoccupations des uns n'étant pas forcément celles des autres. La communauté travaille, la communauté fait preuve d'ouverture. C'est à ca qu'on est jaugé.

Si vous regroupez tout le monde dans le meme sac, moi je ne m'y retrouve pas. je suis visiteur, je suis consommateur, je suis client.

* Eviter d'employer le terme "vote".
Le systeme +/- visait à répartir la modération sur les utilisateurs histoire de soulager les modérateurs qui sont des faignasses. Si on regarde ca de pres, ca n'a rien à voir avec un vote : pas d'élus, pas de candidats, pas de quorum, pas de programme, pas de liste. Vous pouvez appeler ca comme bon vous semble mais l'usage du terme "vote" est singulièrement inadéquat. Peut être faudrait il y renoncer ?
Si vous persistez dans l'utilisation de ce terme, vous allez délirer grave : cf Poolpy qui nous parle maintenant de son "droit de vote" qu'on lui a subtilisé et cf Fabien qui nous dit que "la vie est injuste".
Ce que vous nommez "vote", c'est une "contribution".

* "-10" est la note minimale -> Une mauvaise idée.
Les notes abyssales ont deux vertues. D'abord, le score montre que la réprobation est unanime et donc justifie l'action des modérateurs. Ensuite, les xp du troll diminuent à grande vitesse, ce qui permet de le neutraliser rapidemment. La communauté est ainsi indépendante des modérateurs pour limiter les dégats. Si le troll démarre ses foutaises à 3 heures du mat un samedi, il n'est pas dit qu'un modérateur sera là derrière son écran pour intervenir.
Si les dairives "Cabales" ne peuvent être évitées, il est cependant facile de les atténuer.
- Le travail de modération ne consiste t'il pas, apres coup, à atténuer les effets pervers d'un système ? Si oui, il me semble naturel qu'on procède a des ajustements au cas par cas: set xp[matiasf] += 500 ; set xp[fouteurdemerde] -= 500. Pourquoi cela n'a t'il pas été fait en temps voulu ?
- Des excuses publiques ont été posté dans les journals à l'époque. Pourquoi n'ont elles pas été acceptées immédiatement, ce qui aurait évité que le problème persiste indéfiniment ?

* Proposition : améliorer l'agencement des commentaires.
Nombreux sont ceux qui souhaitent modifier le système de notation en profondeur. Ma proposition ne concerne que la forme et la lisibilité.
Les informations qui concernent la forme du commentaire doivent être affiché en haut, dans l'entête.
Les informations qui concernent le contenu du commentaire doivent être affiché en bas, au niveau de REPONDRE.
-> selon ce schéma, "+/-" est censé être en bas. Il serait à mon avis souhaitable d'introduire un lien "envoyer une tarte à la crème sur la figure de X", en haut. Ainsi on aurait une distinction entre les contribs sur le fond et les contribs sur l'auteur.

* La censure officielle. Une nouveauté sur linuxfr.
D'apres ce que j'en lis, c'est les admins qui font la censure. malheureusement on ne sait pas comment ni sur quels critères. D'autre part, on ne peut pas contacter les admins mais seulement les modérateurs.
Je ne pense pas que ce soit un scoop: vous allez au devant de blessures en choisissant de manipuler les ciseaux de la censure. Je suggère qu'on se laisse le temps de la reflexion avant d'introduire cette feature. Voici quelques questions:
- je suis visiteur, je souhaite faire censurer tel texte.
que dois je fournir ? quels sont mes engagements ?
- je suis lecteur. je souhaite comprendre les discussions affichées.
Existe t'il une liste des décisions de censure ?
- je suis admin.
Comment me sont fournis les éléments du dossier de censure ?
Sont ils fiables ?
Dois je rendre des comptes ?
Comment résister aux pressions ?

* C'était mieux avant.
- la tribune anonyme.
- la tribune à l'endroit.
- la tribune sans doublons.
- les balises tt et blockquote qui marchent.
- les sentences rigolotes et lapidaires des modérateurs posés sur les commentaires.
- les astuces.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Brice (un_brice) Arnould (page perso) le 26/04/2003 à 14:57. (lien). Évalué à 4.

Tant que j'y pense, est-ce qu'y a moyen de récupèrer un droit de vote perdu?
Ou alors il faudrait que je me recrée un autre compte?

Et sinon, pour ceux qui se plaignent du mècontentement d'une partie des utilisateurs, c'est comprèhensible: jamais marrant de se voir "punir" sans savoir pourquoi (même pas un message automatique "tricheur" avec extrait de logs), et de même pas avoir le droit à un appel.
Pask'on auras beau dire que LinuxFR est pas un droit, on se sent quand même victime d'une injustice quand on regarde ceux qui ont conservé leur l'accès au vote sans être "meilleurs", à première vue...

Quand à l'attitude de Fabien qui prends même pas la peine de faire semblant d'ecouter les critiques... sans commentaires.
Bon c'est vrai qu'il est pas forcé de gèrer LinuxFR, mais justement, je serais bien content qu'il delègue cette lourde tâche à qqn d'autre. Là ça fait un peu trop "ta gueule, c'est moi le chef".

Ca serait envisageable que ceux qui ont assez d'XP vottent pour les règles de DLFP? Une liste 50 réformes "tu coches si t'est pour", je crois que même moi 'j y arriverais.

Tout ça pour dire que, serieusement, j'suis tombé sur le cul. Je l'imaginais pas comme ça le créateur de DLFP (j'suis nouvo)

Voilà c'était mon coup de gueule.



--
La qualité d'un logiciel se mesure au poids de sa documentation.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Brice Carpentier (page perso) le 26/04/2003 à 15:12. (lien). Évalué à 5.

Ce que je vais dire est peut-être stupide, mais perso étant curieux, la première chose que je fais quand je vois un commentaires en négatif, c'est de cliquer sur le petit "+" à gauche pour voire pourquoi il est passé en négatif.
Le système de vote a donc pour moi l'effet contraire de celui voulu, suis-je le seul dans ce cas ?

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Samuel Pajilewski le 26/04/2003 à 15:20. (lien). Évalué à 2.

Je suis totalement contre ce systeme de notation pour la bonne et simple raison : le bon sens !

Je ne comprend vraiment pas ce systeme de notation : certains disent que c'est pour eviter le trop plein de commentaires. Mais sur Slashdot pas besoin d'ouvrir un compte et pas besoin de notation : le serveur de linuxfr serait moins robuste que celui de Slashdot ?

Messieurs, reflechissez : ce site est peut etre bien foutu et l'ambiance est excellente, mais prenez de la graine vis à vis de vos confreres de Toolinux : pas de systeme de vote, une section à trolls (il faut bien rire de temps en temps) et des sections bien plus accessibles que celles offertes jusqu'a present : ne peut on pas revenir comme cela etait avant ?

J'ai connu Linuxfr ou le score le plus negatif etait -1, ou n'importe quel anonyme pouvait poster... maintenant nous sommes fliques et certaines personnes sont victimes du delit dde sale gueule : reflechissez-y....

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Christophe Fergeau le 26/04/2003 à 15:27. (lien). Évalué à 1.

Y aurait pas moyen d'au moins cacher la boite de vote en haut des commentaires, ca serait quand meme un peu moins frustrant, et éviterait certains réflexes idiots... (en plus ca donnerait un cote plus pro au site à mon avis...)

Propositions pour la modération du site

Posté par N-Mi le 26/04/2003 à 15:34. (lien). Évalué à 4.

Apparemment, beaucoup critiquent le nouveau système mis en place (et je suis de leur avis), et tout ce qu'ils ont comme réponse est: "propose un meilleur système". Alors moi j'ai quelques idées à proposer, à vous de dire ce que vous en pensez:

Idée n°1:

Empêcher de voter plus d'une fois (ou x fois) par jour sur la même personne. Cela empêcherait le vote "à la tête du client". Une personne ne pourrait donc pas descendre une autre en utilisant systématiquement tous ses votes sur la même cible.

Etant donné que le site garde déjà en mémoire tous nos votes effectués (la preuve: on ne peut pas voter 2 fois sur le même commentaire), cela n'allourdirait pas trop le site de remplacer l'id du post (sur lequel on a voté) par l'id de la personne (auteur du commentaire) et la date (pour pouvoir voter le lendemain sur un commentaire de la même personne).

Cela limite déjà pas mal le vote contre les ID, mais est inefficace contre les comptes créés spécialement pour voter contre ceux qu'on aime pas.

Idée n°2:

Rajouter à côté de chaque commentaire (en plus des boutons de vote) un lien pour avertir les modos que ce post contient des propos qui n'ont pas leur place ici: racisme, insultes, troll douteux, etc.

Les modérateurs pourraient ainsi voir la liste des commentaires qui ont provoqué le plus de réclamations. Ils pourraient donc vérifier le délit et prendre les sanctions qui s'imposent face à l'auteur du post incriminé.

Idée n°3

Si une personne s'estime persecutée par une personne utilisant plusieurs comptes pour la descendre, elle pourrait demander qu'un modérateur vérifie si ses doutes sont fondés (via un lien dans les préférences par exemple).

Je suis très loin d'être un expert en base de données, mais il me semble que grâce à l'idée n°1, il est facile de faire une requête qui cherche tous les votes effectués sur la personne persécutée. Ensuite il serait assez simple de faire un recoupement des personnes ayant voté [-]. On pourrait donc voir la liste des personnes ayant toutes voté [-] sur la même personne au fil des jours.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Nicolas Dimitrijevic (page perso) le 26/04/2003 à 15:37. (lien). Évalué à 4.

Bon, le nouveau système de votes, on aime, ou on aime pas, beaucoup de personnes (y compris moi) avaient fait des propositions de systèmes beaucoup plus juste, et pratique, mais apparament, ils ont été ignorés. Moi, ce que je demande maintenant, c'est très simple: je voudrais avoir la possibilité de voir tout les postes (y compris les < 0), sans avoir a cliquer sur le [+] a chaques fois. Ca permetrait au moins a ceux qui n'aiment pas ce système de vote de faire comme si il n'existait pas. (encore que ca résou pas le problème de pouvoir poster, etc... mais ca serait déja un grand pas.)
Merci.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Emmanuel Blindauer (page perso) le 26/04/2003 à 15:40. (lien). Évalué à 5.

Bon, mais......... pourquoi ?

ca fait depuis le debut que je lit linuxfr.
A partir où y a eu ces systemes de votes/commentaires et autres XP-eries, ca a mis le boxon.
Pourquoi a on besoin de mette en place un systeme de commentaires des news ? On a pas besoin de copier à la "/.-erie" ou autre site de commentaires.
50% c'est des trolls, 30 autres des attaque perso, privates jokes, 20 de commentaires intéresantes qui eux aussi auront droit a des + ou - suivant la distrib ou le desktop dans lequel u troll se sera dissimulé.
Bref, je regrette cette epoque où il n'y avait pas de commentaires a faire/lire/scorer. j'ai des XP(enfin je crois), mais je votes jamais ou vraiment desfois quand je m'emmerde.
Donc bon ca resolverai pas mal de pb ici .

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Éric (page perso) le 26/04/2003 à 15:54. (lien). Évalué à 4.

Contrairement à la masse moi je trouve le nouveau système plutot bien.

- certains se plaignent de ne pas pouvoir voter. Mais ca vous apporte quoi voter ? le principe c'est de pouvoir lire, et éventuellement pouvoir poster si vous voulez participer.
A partir de là le systeme d'automodération il est défini par le site, ca ne vous apporte rien, c'est juste pour aider le site si vous avez le privilege de pouvoir le faire.
Je ne vois pas pourquoi on pourrait se pleindre de ne pouvoir faire quelque chose qui n'apporte rien en soi
Sur un service rendu aux utilisateur brider certains à causes d'idiots c'est embetant, mais sur quelque chose qui n'apporte rien au visiteur, que certains ne puissent pas participer alors qu'ils n'y sont pour rien n'est amha pas un probleme.

- mettre des minima et maxima au score d'un commentaire c'est une bonne idée


Perso je vois encore quelques modifications du site qui seraient bien :

- quand un message est cache toutes les réponses le sont aussi (quelque soit leur scores) : avoir une réponse publique à un message caché est sans intéret, meme si la réponse est intelligente. Ca force tout le monde à lire le message caché (donc on perd l'intéret de la modération) ou à sauter le message affiché (pas tres pratique)

- un historique des journaux. Pas forcément complet mais qui permette au moins de remonter d'une semaine

- pouvoir noter les journaux afin de les faire apparaitre ou disparaitre de la première page

- mettre un id="dlfp" (ou autre) au tag body sur le site afin de permettre aux gens de rajouter quelques regles CSS persos (ca ne coute rien et ca serait plutot sympa)

- cacher les XP (pas les scores des commentaires mais les XP des contributeurs dans leur page perso, soi-meme compris), je ne vois pas l'intéret de montrer ca et tout ce que ca entraine c'est une envie naturelle de faire monter ce joli chiffre pour certains. Si personne ne le voit il y aura probablement moins débat dessus.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par woof le 26/04/2003 à 15:55. (lien). Évalué à 2.

- pour pouvoir voter, il faut participer à la vie du site, de manière positive (envoyer des commentaires, des dépêches)

Ah oui, bravo:

il faut:

1/ que la MOYENNE de tous les commentaires soit au dessus ou égale à 1

Ce qui veut dire que il faut ou avoir très souvent des commentaires très bien notés, ou suivre l'esprit du groupe, fermer sa gueule!

2/ avoir posté une news qui ait été acceptée SUR LA PAGE PRINCIPALE, non mais ça va bien dans ta tête, Fabien? à l'assoc LinuxFR?

Non, vraiment.. Sur un site de 12000 utilisateurs enregistrés, peut-être en étant pessimiste 7000 utilisateurs actifs, donc 4000 veulent peut-être voter, les faire poster UNE NEWS PAR MOIS en première page?!

Ça équivaut à à peu près:
4000 31/p
129 news par JOUR sur la page principale!
(une news par personne par mois!)

Je dis bravo.

Ceci était destiné à l'assoc LinuxFR.

Maintenant, pour Fabien: les conseils du "prépubère", fallais peut-être les écouter avant, parce-que maintenant, tu l'as bien profond dans le cul.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Robin des Bulles le 26/04/2003 à 16:27. (lien). Évalué à 4.

Moi je fais partie des gens qui considèrent que ce genre de mesure n'était pas nécéssaire.

D'abord, la course à l'interdiction, c'est un cercle vicieux. Il suffit de jeter un oeil aux dépêches qui suivent immédiatement celle-ci pour s'en rendre compte. ( https://linuxfr.org/2003/04/26/12212.html(...) ).

Ensuite je pense qu'aujourd'hui, si les problèmes d'acharnement apparaissent préoccupants, c'est surtout parce qu'on est beaucoup plus nombreux à voter ( Cf: Bien réussir son first post: https://linuxfr.org/comments/188377.html(...) ).

Alors moi je suggère aux admins de lever la limitation sur la note minimale ou maximale, et de remplacer cela par une limitation au niveau de la modulation des XPs, comme cela existe déjà dans une certaine mesure (Genre en dessous de -10/-15, on cesse d'en perdre, et au dessous de +20/+30, on cesse d'en gagner).

Le système mis récement en place ne règle pas vraiment le problème: On pourra toujours voter [-] pour quelqu'un si quelqu'un d'autre lui a mis un [+] juste avant, et cela en pose un autre: La note finale du commentaire dépend de l'ordre dans laquelle on a reçu les votes !

Jusqu'à présent, si je me prends 50 [+] et 50 [-], j'ai une note de 1, et tout le monde voit que mon post partage les avis, ce qui ouvre matière à réflexion au passage. Dorénavant, selon l'ordre d'arrivée des votes à mon post, je peux avoir -10 ou +20 de la même façon !

Je trouve que l'amplitude d'une note est une bonne chose: plus les gens ont voté, plus la note est pertinente.



--
« Vous allez finir par vous aimer les uns les autres, b....l de m...e ? » (Jésus II)

[+] Résumé de mon idée (version que j'espère plus clair)

Posté par JSL (page perso) le 26/04/2003 à 16:31. (lien). Évalué à -1.

De toute évidence, mon premier post n'était pas aussi clair que ce que je pensais (http://linuxfr.org/comments/199808.html(...)), alors je remet ma nouvelle version de ma réflexion. Voici un système qui mériterait IMHO d'être discuté :

PRINCIPE 1 : Chacun devrait pouvoir être son propre modérateur, en utilisant s'il le souhaite la modération d'une ou plusieurs autres personnes (1), avec ou sans «retouche» de son propre chef. On peut ainsi s'investir ou utiliser passivement le modérateur de son choix.

PRINCIPE 2 : Pour une modération donnée, on pourrait utiliser les notes attribuées aux commentaires, afin de définir un nombre d'XPs pour chaque posteur. Ce nombre d'XPs serait donc différent pour chaque modération, qui pourrait utiliser à son propre compte ces nombres pré-calculés.

PRINCIPE 3 : suivant le niveau d'utilisation positive de celle-ci, chaque modération aura une note. Pour un utilisateur donné, on pourra lui attribuer un XP global en prenant la moyenne des XPs que lui attribue chaque modération, le tout pondéré par la note qu'à chacune de ces modérations.

Note 0 : en fait, seul le principe 1 est important, le reste est déjà du détail.

Note 1 : le principe 3 a besoin du principe 2, qui a besoin du principe 1. Dans l'autre sens, à l'inverse, on peut implémenter le principe 1 sans s'occuper du principe 2 et 3. Ou encore implémenter le principe 1 et 2 sans s'occuper du principe 3.

Note 2 : le principe 3 existe pour répondre à l'effet carotte du «karma» (les XPs).

(1)hum, faire gaffe aux cercles récursifs, mais on doit pouvoir mettre des limitations pour empêcher ça. Un des nombreux points pratiques à étudier.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Pascal Terjan (page perso) le 26/04/2003 à 16:33. (lien). Évalué à 1.

C'est pas tout ça mais on a quand même atteint les 200 000 commentaires sur le site :-)

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par thomas le 26/04/2003 à 17:40. (lien). Évalué à 2.

bon, + de 200 commentaires, pas bcp de positifs concernant le nouveau système. Alors, Messieurs (et/ou Mesdames) les responsable du site, allez vous continuez à rester dans votre coin ou alors vous nous pondez une niouze en première page ?

je connais DLFP depuis les tous tous debut (Octobre 97 de mémoire, j'étais au cnam la première fois que j'ai visité le site - meme si je ne suis enregistré que depuis 01/2000), mais là une chose est sûre : si les responsables 1) ne se prononcent pas rapidement 2) font preuves de total mépris/indifférence à l'égard du mécontentement des gens, ALORS JE ME CASSE DEFINITIVEMENT.

tant pis, j'irais ailleurs pour mes niouzes. Par contre pour la tribune je demande un remplaçant .... où peut on se retrouver en total liberté ?

a moi a moi !

Posté par Thomas Walraet (page perso) le 26/04/2003 à 17:46. (lien). Évalué à 6.

Bon je vais ajouter moi aussi ma petite baffouille qui ne sera pas lue.
Je ne connais pas linuxFr depuis les débuts mais depuis longtemps quand même. J'ai passé beaucoup beaucoup de temps ici il fut un temps. Suffisament pour que quelqu'un m'ajoute au fichier des contributeurs à daCode alors que je n'ai fait que donner des idées ici (ça m'a toujours étonné). J'ai même fini par faire un don pour assurer la vie du site, ce qui ne m'arrive pas souvent (en tout, ici et bide-et-musique)

Mon opinion sur le système actuel est qu'il est a chier.

Les XP n'ont rien apporté de bon au site. Dans la version précédante on pouvait au moins éviter d'être embèté par le système en "browsant à -1". Ce n'est plus le cas (j'ai cru comprendre qu'il fallait reduire le nombre d'affichage possible, et là je viens de penser à un système mais je vais en parler sur mon journal pour plus de visibilité)

Ce que je retiens des commentaires intelligents que j'ai lu ci dessus c'est que on devrait traiter tout le monde sur un pied d'égalité et faire plutôt que les votes soient [je suis d'accord/je ne suis pas d'accord]

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Pierre Tramo (page perso) le 26/04/2003 à 18:03. (lien). Évalué à 0.

Que faut il faire pour récupérer ses votes ? Faut suc^H^H^Hparticiper à la vie du site, de manière positive...

Pourquoi scorer les commentaires (assainir les débats en cen^H^H^Hcachant les commentaires sans intérêt ou trollesques) ne constitue pas une participation positive à la vie du site ?

Les gens qui n'ont pas compris toute la clarté de la syntaxe de Templeet ou qui n'ont pas l'envie/le temps/les moyens de poster des dépêches ou des commentaires doivent être exclues de toute participation ?

Oui, je sais, c'est trop injuste...

Adieu DLFP...

Posté par Patrice Karatchentzeff (page perso) le 26/04/2003 à 18:12. (lien). Évalué à 11.

Bon, j'y vais aussi de ma petite complainte : je lis DLFP depuis des années... J'ai pris un compte longtemps après, en me disant que c'était sympa donc autant participer...

Après, on nous a collé les XP : pas grave, comme tout le monde, je naviguais tranquillement en -1... Les posts idiots, ben, je les sautais... Je me considère suffisamment grand pour ne pas dépendre de votes faits par des gens que je ne connais et dont il existe manifestement un ensemble de valeurs que je ne partage pas.

Pas grave : on continuais à bien rigoler. Tant que j'étais au boulot, pas de problème. Même de la maison : faut dire que je suis un RTCiste un peu forcé du haut de ma montagne... Pas grave puis que je téléchargeais toute la page en la lisant hors-connexion... comme je fais depuis des années avec les niouzes... Je me reconnectais ensuite pour répondre : pas très pratique mais quand on aime bien, on se force un peu...

Maintenant, depuis templeet, le site est illisible : on me force à ne pas pouvoir lire tous les commentaires... Je n'aime pas que l'on me force la main. Et on ne comprend rien aux commentaires sur une page : essayez de lire sans lire les posts cachés... C'est soit comique - pour les optimistes - soit affligeant pour les autres.

Je t'aime bien Fabien - et tout ce que tu as fait - mais il arrive un jour où il faut savoir couper le cordon : puisque tu ne veux pas que tout le monde lise ton site, cela ne me pose pas de problème : je reviendrai quand tu aurais changé...

Sinon, adieu à tous. Je vous conseille Usenet : c'est un lieu sympa : tu mets les emmerdeurs dans ta boitakon et roule jeunesse... Facile, simple et efficace... Un véritable lieu de convivialité...

PK, AKA freePK

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Pierre Tramo (page perso) le 26/04/2003 à 19:16. (lien). Évalué à -2.

Ceci est un message inutile, pour faire péter le record de posts...

VOS MESSAGES ICI
---------------------------------**-----------------
\/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/ \/

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par zeb le 26/04/2003 à 19:48. (lien). Évalué à 1.

Il y a eu un sondage l'année dernière (j'avais voté pour l'abandon des XP d'ailleurs...), pourquoi ne pas recommencer en proposant différents scénarios, différents systèmes, et laisser faire la démocratie ?
Là c'est clair que ça devient compliqué.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Emmanuel Blindauer (page perso) le 26/04/2003 à 19:58. (lien). Évalué à 3.

masi masi masi!
JE voulais voter a l'instant et "vous ne pouvez pas voter?"
Oui clairement y a des choses a revoir, je me souvient pas avoir trop trollé, avoir fait des attaques persos, etre inexpérimenté, ne pas avoir proposé de news!

OFFICIAL BUG REPORT FOR TEMPLEET. MODULE: ``LINUXFR"

Posté par Pierre Tramo (page perso) le 26/04/2003 à 20:05. (lien). Évalué à 4.

Bonjour,

Je suis administrateur système dans une grande entreprise et j'utilise Templeet au quotidien dans la gestion d'un parc de 2.21e10 machines, connectées en réseau hétérogène.

J'ai donc l'expérience requise pour dire que Templeet, c'est TropDeLaBalle(tm): depuis que j'ai désactivé la Tribune, mes employés sont plus productifs, ont le poil plus brillant. Sa syntaxe est un modèle de clarté et de lisibilité: selon un sondage Ipsos/RTL/Le Monde/France 2, les développeurs ont vu leur productivité augmenter de plus de 260% depuis qu'ils programment en Templeet.

Je suis ravi de cette nouvelle ``feature" rajoutée en ce week end printanier dans le module LinuxFR de templeet. Laissez ces bruyants mussélidés polluer ce thread et pester contre le Dieu vivant qu'est Fabien Penso dans un de leurs repères sordides, j'ai nommé http://woof.lu/board/(...) .

Attention monsieur panseau: un des prébubères membre de cette saikte, ayant choisi le répugnant pseudo de ``woof" , développe dans l'ombre un sérieux concurrent à votre merveilleux Templeet: http://woof.lu/taiste(...)

Cordialement,

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par twolife le 26/04/2003 à 20:08. (lien). Évalué à 3.

> "-10" est la note minimale pour un commentaire, +20 la note max

Je suis scandalisé, les personnes postant des commentaires intéressant du genre

SUSE CAI DE LA MAIRDE CAI PAS LIBREU

ne pourront donc pas être suffisamment récompensés.

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Pierre Tramo (page perso) le 26/04/2003 à 20:26. (lien). Évalué à -1.

comme je n'arrive pas à soumettre une dépêche, et que la réponse à mon bug report a été "envoies un patch connard", voici le texte d'une news que je soumets aux modérateurs:


OSDN: WEBSERVICES - NEWSLETTERS - SHOP SEARCH:



Sat, Apr 26th home | browse | articles | contact | chat | submit | faq | newsletter | about | stats | scoop 11:00 PST
Search for in

Section
login «
register «
recover password «


Fractal Software
by Edwin Young, in Category Reviews - Saturday, April 26th 2003 00:00 PST

Ever since I first stayed up late watching an 8-bit computer painstakingly draw a Mandelbrot set, I've been fascinated by fractals. Of course, I had to write a fractal-generating program of my own straight away; the combination of the amazingly simple math required to produce the Mandelbrot set and the amazing graphics that came out was irresistible. Clearly, I'm not alone; every programmer with even the slightest interest in math writes a fractal program at some point, and a good number of these are now available as Open Source. Here's a brief, opinionated, and decidedly non-exhaustive survey of some of the programs I've found.

[#2 comments | read more ]

MaildirSync 0.3
by Steve Killen - Saturday, April 26th 2003 10:53 PST

About: Maildirsync is a utility for Maildir synchronization. It is designed to be used in online (live) Maildir folders, be fail-safe, and is optimized for minimal bandwidth.

Changes: A fix was made for the regex, which allows full hostnames in the mail-filenames.

Categories Focus License URLs
Communications :: Email
Communications :: Email :: Post-Office Minor bugfixes Perl License

GBonds 1.90.0 (Development)
by Jim Evins - Saturday, April 26th 2003 09:52 PST

About: GBonds is a savings bond inventory program for GNOME. It allows you to track the current redemption value and performance of your U.S. Savings Bonds and keep a valuable record of the bonds you own. Gbonds is similar in functionality to "Savings Bond Wizard" for Windows distributed by the U.S. Treasury.

Changes: This is the initial release of the port to GNOME 2.2.

Categories Focus License URLs
Desktop Environment :: Gnome
Office/Business :: Financial
Office/Business :: Financial :: Investment Major feature enhancements GNU General Public License (GPL)

durep 0.8.1
by Psiren - Saturday, April 26th 2003 09:51 PST

About: durep is a perl script used for disk usage reports. It can generate text output with bar graphs to allow easy comparisons of disk usage between directories. It can also generate web pages which can be navigated through the directory structure. This allows easy visual monitoring of disk usage.

Changes: Fixes for warnings when running under Perl 5.8.

Categories Focus License URLs
System :: Systems Administration Minor bugfixes Artistic License

dvd::rip 0.50.11 (Stable)
by Jörn Reder - Saturday, April 26th 2003 09:46 PST

About: dvd::rip is a full featured DVD copy program written in Perl. It provides an easy-to-use but feature-rich GTK+ GUI to control almost all aspects of the ripping and transcoding process. It uses the widely known video processing swissknife, transcode, and many other Open Source tools.

Changes: This release fixes a bunch of minor bugs. "dvdrip -v" reported nothing instead of the version number. Transcoding movies without audio in between the first few MB didn't work. A workaround for a transcode bug which prevents correct fps detection from DVD source was applied. The progress bar isn't messed up anymore wheen PSU core is enabled. The cluster mode doesm't depend anymore on dr_exec to be installed on remote nodes.

Categories Focus License URLs
Multimedia :: Video :: Conversion Minor bugfixes Artistic License

SANE Frontends 1.0.11 (Stable)
by Henning Meier-Geinitz - Saturday, April 26th 2003 09:45 PST

About: This package contains frontends to SANE ("Scanner Access Now Easy"), including xscanimage, xcam, and scanadf. Xscanimage is a GTK-based application for scanning images that can also be used as a GIMP-plugin. Xcam is used to get images from cameras supported by SANE. Scanadf is a command line frontend especially suited for scanners equipped with automatic document feeders (ADF).

Changes: This release adds support for GTK2 (xscanimage and xcam) and Gimp 1.3 (xscanimage). Several minor bugs have also been fixed.

Categories Focus License URLs
Multimedia :: Graphics
Multimedia :: Graphics :: Capture :: Digital Camera
Multimedia :: Graphics :: Capture :: Scanners Minor feature enhancements GNU General Public License (GPL)

Worm Warner 2.0
by jnieuwen - Saturday, April 26th 2003 09:44 PST

About: WormWarner is a Perl script that is used to warn hosts that are probably infected by a worm. It decides wether a host is infected by analyzing the data from the Apache log files. It currently recognizes CodeRed, Nimda, the Linux.Slapper.Worm, and the FreeBSD.Scalper.worm. Warning is done by trying to contact the SMTP server on the infected host and sending an email to the postmaster.

Changes: Wormwarner now runs as a daemon which lets it respond within minutes after an infection attempt. The abuse.net database is queried before starting whois queries to find the email address of the ISP to warn. Code cleanups were also made.

Categories Focus License URLs
System :: Monitoring Major feature enhancements GNU General Public License (GPL)

hdup 1.6.12 (Development)
by Miek Gieben - Saturday, April 26th 2003 09:42 PST

About: hdup is used to back up a filesystem. Features include encryption of the archive (with mcrypt), compression of the archive (bzip/gzip/none), the ability to transfer the archive to a remote host or restoring from a remote host (with ssh), and no obscure archive format (it is a normal compressed tar file).

Changes: An option to split up archives was added, which can be turned on by using the keyword "chunk size". All user supplied information is now sanitized before it's used.

Categories Focus License URLs
System :: Archiving :: Backup
System :: Archiving :: Compression Major feature enhancements GNU General Public License (GPL)

WebTK 0.alpha2
by Xavier Antoviaque - Saturday, April 26th 2003 09:40 PST

About: WebTK is a Python framework, using Twisted as its underlying Web server, and allowing webmasters to develop websites like any classic GUI software. It is object-oriented, providing and handling event-based widgets. It also does not need any database to work, as it uses object persistence with the help of PyPerSyst.

Changes: New data types, use of styles/CSS to render the widgets, a new high-level widget Poll, and lots of minor enhancements/bugfixes.

Categories Focus License URLs
Communications :: BBS
Internet :: WWW/HTTP :: Dynamic Content
Software Development :: Libraries :: Application Frameworks Major feature enhancements GNU Lesser General Public License (LGPL)

ncc 1.5 (Stable)
by submissions - Saturday, April 26th 2003 09:40 PST

About: ncc is a C source code analyzer which generates program flow and variable usage information. Using it should be as easy as changing CC=gcc to CC=ncc in makefiles, and effort has been made to support most common gcc extensions. ncc has been tested with the sources of the Linux kernel, gtk, gcc, gdb, bind, mpg123, ncftp, and many other famous projects.

Changes: A useful feature was added: the viewer can extract and display structure declarations from the source.

Categories Focus License URLs
Software Development
Software Development :: Compilers Major feature enhancements Freeware

MozPlugger 1.1.3
by Louis Bavoil - Saturday, April 26th 2003 09:39 PST

About: MozPlugger is a modification of Plugger, a very small multimedia plugin for the Unix versions of Netscape, Mozilla, and Opera which uses external programs to show and play many file formats. This modification fixes bugs which occurred with Mozilla 1.x and allows a player to stream a media file directly from the URL.

Changes: This release fixes a bug with Mozilla 1.3 under Debian when re-opening media files, repeats the media files once by default, has a tweak on the swallow feature, and adds support for Ted, the rtf reader.

Categories Focus License URLs
Internet :: WWW/HTTP :: Browsers
Multimedia :: Sound/Audio
Multimedia :: Video Minor bugfixes GNU General Public License (GPL)

Wolf Pacman 1.0
by Robert Strobl - Saturday, April 26th 2003 07:08 PST

About: Wolf Pacman is a Pacman clone which lets you edit your own maps in ASCII files.

Categories Focus License URLs
Initial freshmeat announcement GNU General Public License (GPL)

ZZIPlib 0.10.80 (Preview)
by Guido Draheim - Saturday, April 26th 2003 07:02 PST

About: ZZIPlib provides read access on ZIP-archives. The library uses only the patent-free compression-algorithms supported by zlib. Functions are provided that transparently access files being either real files or zipped files, both with the same filepath. The zip-archive can be used in the place of a normal subdirectory. It is written in portable C.

Changes: This release adds some bugfixes and changes in the build system to allow for subdir builds.

Categories Focus License URLs
System :: Archiving :: Compression
System :: Archiving :: Packaging Minor bugfixes GNU Lesser General Public License (LGPL)

Autoconf Macro Archive 0.5.51 (SF-NET)
by Guido Draheim - Saturday, April 26th 2003 06:58 PST

About: The Autoconf Macro Archive provides documented and tested macros that are useful to many software writers using the autoconf tool, but too specific to be included into autoconf itself.

Changes: Macros can now be marked "obsolete" instead of just being deleted; the "acinclude" tool will detect and warn about the situation and recommend an alternative. More documentation has been added, and some steps taken to merge the branches.

Categories Focus License URLs
Software Development :: Build Tools Minor feature enhancements GNU General Public License (GPL)

SaveMyModem 0.98 (Development)
by gareuselesinge - Saturday, April 26th 2003 06:56 PST

About: SaveMyModem is an anti-spam, mail-shaping, and delete-on-server mail tool. It is designed for users with slow dialup connections, who are tired of downloading large amounts of spam and worm and virus attachments.

Changes: This release adds a "noop" pop3 call during idle time (avoiding server auto-disconnection), minor GUI changes, and some cosmetic work in the multithreaded code.

Categories Focus License URLs
Communications :: Email :: Filters
Communications :: Email :: Post-Office :: POP3 Minor feature enhancements GNU General Public License (GPL)

Issue Manager 0.8.10
by Morten W. Petersen - Saturday, April 26th 2003 06:55 PST

About: The Issue Manager is a simple product for managing (structuring, editing, prioritizing, categorizing) issues. It is primarily used to manage information.

Changes: This release adds improvements to the search interface, a bugfix for editing session issues, a refactored "recent changes" page, and refactored code.

Categories Focus License URLs
Information Management
Information Management :: Document Repositories
Information Management :: Issue Tracking Minor feature enhancements Freely Distributable

darcs 0.9.7
by David Roundy - Saturday, April 26th 2003 05:54 PST

About: Darcs is an advanced revision control system along the lines of CVS or arch. It has two particularly distinctive features which differ from other revision control systems: each copy of the source is a fully functional branch, and underlying it is a consistent and powerful theory of patches (the latter being darcs' most important feature).

Changes: A couple of bugs involving file renaming conflicts have been fixed. A new test suite has been added. Several major optimizations for speed and memory have been made, particularly in the realm of reading and writing patch files.

Categories Focus License URLs
Software Development :: Version Control Minor bugfixes GNU General Public License (GPL)

PSIplus's Site System 4.3.0
by Martin Eitzenberger - Saturday, April 26th 2003 05:41 PST

About: PSIplus's Site System is a content management system for small Web sites. It is very easy to use; formatting is mostly done with well-known bb-code. It is possible to integrate it very easily because of a very simple themes engine. The integrated functions are news, guestbook, statistics, contact forms, administration system, user management, common settings, meta tags, etc. It is possible to extend it very easily.

Categories Focus License URLs
Database
Education :: Testing
Internet :: WWW/HTTP :: Site Management Initial freshmeat announcement GNU General Public License (GPL)

MoneyDance Developers' Kit 1.2
by linux - Saturday, April 26th 2003 05:36 PST

About: MoneyDance Developers' Kit includes the MoneyDance API documentation, sample code, and a tool for packaging and signing extensions.

Categories Focus License URLs
Initial freshmeat announcement Freeware

Hackedbox 0.8.2
by Scrudge - Saturday, April 26th 2003 05:32 PST

About: Hackedbox is a stripped down version of Blackbox, the X11 window manager. The tool bar and slit have been removed, as the goal of Hackedbox is to be a small "feature-set" window manager with no bloat. There are no plans to add any functionality, only bugfixes and speed enhancements whenever possible.

Changes: This release adds inithack (a utility for setting up new users) and bgmenu.mk (which creates a background-changing submenu).

Categories Focus License URLs
Desktop Environment :: Window Managers Minor feature enhancements GNU General Public License (GPL)

yChat++ 0.4
by Volker - Saturday, April 26th 2003 05:25 PST

About: yChat is a Web-based chat server daemon programmed in C++ which is compatible with all browsers that support frames and Javascript. It runs on all servers which are POSIX.4a compatible and use GCC3 with pthreads enabled.

Changes: This release adds dynamic session support, support for different languages, an interface for dynamic module loading, and Apache-style logfiles (combined log format).

Categories Focus License URLs
Communications :: Chat
Communications :: Conferencing
Internet :: WWW/HTTP :: Dynamic Content Major feature enhancements GNU General Public License (GPL)

IzPack 3.0.8 (Stable)
by Julien Ponge - Saturday, April 26th 2003 05:23 PST

About: IzPack is a powerful Java installer builder. It is able to create lightweight and modular installers. You have the choice of the installer panels you want to use (some can do the same job, so that you can select the one you prefer), and you even have the choice of the kind of installer that you want to use. IzPack doesn't use any portion of native code, it is designed to be fully independent from the operating system that runs it. It is very easy for the end user with a properly installed JVM to use an installer made with IzPack, since a single "java -jar installer.jar" will launch it.

Changes: This release adds Packs OS targeting, improved OS selection accuracy, a Russian langpack update, and a directory creation patch. The standard installers can now use the native look and feel if the "useNativeLAF" resource is specified (a nice feature, especially with the incoming JDK 1.4.2). The standard installers get back the button icons and highlighting effects.

Categories Focus License URLs
Software Development
System :: Installation/Setup
System :: Software Distribution Major feature enhancements GNU General Public License (GPL)

Q-Graph 1.2
by Albert Graef - Saturday, April 26th 2003 05:17 PST

About: Q-Graph is a collection of Q scripts that provide a graph data structure and a full-featured graph editor (the latter requires Tcl/Tk). It can be used to implement and test graph algorithms using the Q language.

Changes: This release sports some improvements in the graph editor (autoscroll in drag/select operations, better print operations) and bugfixes in the library.

Categories Focus License URLs
Scientific/Engineering :: Mathematics
Software Development :: Libraries Minor feature enhancements GNU General Public License (GPL)

Q 4.2.1
by Albert Graef - Saturday, April 26th 2003 05:15 PST

About: Q is a powerful and extensible functional programming language based on the term rewriting calculus. When programming with Q, you specify an arbitrary system of equations which the interpreter uses as rewrite rules to reduce expressions to normal form. Q is useful for scientific programming and other advanced applications, and also as a sophisticated kind of desktop calculator. The distribution includes the Q programming tools, a standard library, add-on modules for interfacing to GNU Octave, Tcl/Tk and IBM's Data Explorer, and an Emacs mode.

Changes: This release features some improvements in the clib module (automatic int/float coercion in the printf operations, new openpty and forkpty operations) and some minor fixes in the documentation.

Categories Focus License URLs
Software Development :: Interpreters Minor feature enhancements GNU General Public License (GPL)

MMS Diary 0.92
by Stefan Hellkvist - Saturday, April 26th 2003 05:14 PST

About: MMS Diary is a mobile phone weblog/diary for use when you are on holiday. It uses MMS (Multimedia Messaging Service) as transport to upload texts and photos to your homepage. This is done with a PHP script that pretends to be an MMS proxy relay (the server that receives MMS:es).

Changes: This release contains some fixes for Nokia phones (they send text in UTF16, and some phones do not use Subject fields in messages), enhancements in HTML presentation, a bugfix for parsing the From field in messages, and documentation improvements.

Categories Focus License URLs
Communications :: Telephony
Internet :: WWW/HTTP :: Dynamic Content :: CGI Tools/Libraries
Software Development :: Libraries :: PHP Classes Minor feature enhancements GNU General Public License (GPL)

uCON64 1.9.8beta8
by Dirk - Saturday, April 26th 2003 05:12 PST

About: uCON64 is a tool to backup all kinds of video game media (Cartridges and CDs). It supports most available backup units for cartridge-based consoles and uses cdrdao as a burn engine for CD-based consoles like the Dreamcast or Playstation (but has a lot more options, like diverse ROM modification). It can operate as an intelligent frontend for every emulator available.

Changes: This release adds a native win32 port and many features.

Categories Focus License URLs
Games/Entertainment
Games/Entertainment :: Arcade
System :: Emulators Major feature enhancements GNU General Public License (GPL)

or selected projects
[yesterday's page] [today's page]

Tip: Tired of seeing a lot of software not of the slightest interest to you? Get a freshmeat user account with full filtering capabilities. Best of all: It's free!

Take me to a random project.

Username

Password

Remember me

Please note that you must have cookies enabled in your browser to be able to log in.
Advertising

Win a 50� HDTV or Xerox Color Printer!
Sign up for an OSDN Newsletter
Intel Developer Services
Visit webservices.devchannel.org
Discover Microsoft Visual Studio .NET now!

Editorials
- Too Much Free Software (Mar 29th)
- GCC Myths and Facts (Feb 15th)
- Improving The Software Distribution and Deployment Process (Feb 8th)

freshmeat
- freshmeat CDROM Subscription Service (Apr 1st)
- freshmeat Job Openings (Apr 1st)
- freshmeat launches Mac OS X section (Dec 23rd)

Category Reviews
- Fractal Software (Apr 26th)
- Lightweight Web Browsers (Jan 18th)
- Window Managers (Nov 30th)

Book Reviews
- Peopleware: Productive Projects and Teams (Dec 21st)
- Absolute BSD (Dec 7th)
- Open Source E-mail Security (Nov 16th)

Tutorials
- Fine-tuning MPlayer (Mar 8th)
- Making Presentations with LaTeX and Prosper (Dec 28th)
- Templates in Ruby (Jun 8th)

Security
- Red Hat: Updated mICQ packages fix vulnerability (Apr 24th)
- Red Hat: Updated LPRng packages fix psbanner vulnerability (Apr 24th)
- Red Hat: Updated squirrelmail packages fix cross-site scripting (Apr 24th)

Themes
- A Plea for Clear Theme Copyrights (Nov 2nd)
- The Antidesktop (Oct 12th)
- How to Create and Use Themes (May 25th)

Saturday
- MaildirSync 0.3
- GBonds 1.90.0 (Development)
- durep 0.8.1
- dvd::rip 0.50.11 (Stable)
- SANE Frontends 1.0.11 (Stable)
- Worm Warner 2.0
- hdup 1.6.12 (Development)
- WebTK 0.alpha2
- ncc 1.5 (Stable)
- MozPlugger 1.1.3
- Wolf Pacman 1.0
- ZZIPlib 0.10.80 (Preview)
- Autoconf Macro Archive 0.5.51 (SF-NET)
- SaveMyModem 0.98 (Development)
- Issue Manager 0.8.10
- darcs 0.9.7
- PSIplus's Site System 4.3.0
- MoneyDance Developers' Kit 1.2
- Hackedbox 0.8.2
- yChat++ 0.4
- IzPack 3.0.8 (Stable)
- Q-Graph 1.2
- Q 4.2.1
- MMS Diary 0.92
- uCON64 1.9.8beta8
- xmlBlaster 0.846
- GNU TeXmacs 1.0.1.12
- Rolo 009
- nVidia XFree86 4.x Drivers 1.0-4363
- YAZ 2.0.1
- Magic-Dic 1.0.0

Friday
- Gnome Wave Cleaner 0.19-3
- Overflow 0.6.2
- Freevo 1.3.2-pre4
- SuperKaramba 0.17h
- netrik 1.9.0 (alpha)
- Project LRNJ: Slime Forest Turbo
- LiVES 0.5.0
- Web Performance Trainer 2.5 Build 429
- phpFileFarm 0.2.4
- SQL ToolBox 0.8
- Eternal Lands 0.7.0
- libwpd 0.4.0
- AGT 1.08 (Stable)
- Gubed 0.0.2a
- Server Status 1.6.1
- Openbox 2.3.1 (Testing)
- JaxMe 1.58
- Amiga Research Operating System 20030425
- PircBot 1.0.4
- DvorakNG 0.6.0rc1
- Getmap 0.01
- Anope IRC Services 1.4.21
- NullLogic Groupware 1.2.1 (Source)
- MrGrid 1.1.0
- Galrey 1.0
- bk_edit 0.6.15
- Linoleum 0.2
- Apache DoS Evasive Maneuvers Module 1.5
- Open WebMail 2.01 (Stable)
- gURLChecker 0.3.11 (Unstable)
- ProFTPDTools 1.0
- Epylog 0.9.0
- vcp 1.0
- SPASTIC 3.0 (Stable)
- SQL Relay 0.33
- Rudiments 0.25
- BookmarkManager 0.02
- pretendroot 0.6
- gcc 3.2.3
- Moregroupware 0.6.7 (Stable)
- DB_DataContainer 0.10.0
- MIMEDefang 2.33
- kcd 6.11.0 (Development)
- PyKota Print Quota System 1.04
- Speakeasy Theta
- ChangePassword 0.6
- LCL 0.7.4-2
- slides.sh 1.4 (Stable)
- Chandler 0.1
- ClarkConnect Internet Gateway 1.3 (Office)
- Krename 2.6.1 (Stable)
- Kalyp 0.3.4-alpha (Development)
- Graphical certification authority 0.3.1
- JFreeChart 0.9.8 (Development)
- X File Explorer 0.54 (Stable)
- Mesh Viewer 0.2.0
- QtRadio 0.4.2
- FurthurNET 1.7.2
- samhain 1.7.6
- phpVideoPro 0.4.7
- ActiveDeveloper 2.11
- iBackup 2.25
- Cherokee 0.4.2 pre10
- giant newSyst 2.0 (Stable)
- zExtranet Portal System 1.8
- Libxml 2.5.7
- Xtraceroute 0.9.1
- IPTables-tutorial 1.1.18
- magicSquare 1.5.2
- Spreadsheet::WriteExcel 0.41
- eZ publish 3.0-2 (Stable)
- Bugzilla 2.16.3 (Stable)
- ZoneMinder 0.9.11
- runit 0.9.0
- xmlenc 0.28
- Checkmail for mbox 0.6.1
- CRC Faker 1.0
- GDownloader 0.1
- audioBox 0.1.0
- Bikkuruinen Etna - Betty Etna 0.9.7
- PHProjekt 4.0.1 (Stable)
- Papyrus 1.1.1
- Linux 2.4.21-rc1 (2.4-testing)
- Astaro Security Linux 2.033 (Stable 2.x)
- The Open For Business Project 2.1.0
- CheckBook Tracker 0.9.8
- tvlisting 2.0.13 (Stable)
- html2hdml 1.0.3

Thursday
- MATLAB-like sequence notation for Bash 0.01
- Debian-Ham 0.5 (Development)
- Retro Native Forth Release 6 (Build 1) (RETRO6)
- WordNet-Similarity 0.03
- BomberClone 0.9.6
- C Comic Collection 0.01
- Modeleasy+ 5.4
- elvind 4.1.1 (Stable)
- Elvin 4 C library 4.1.1 (Stable)
- WordNet 1.7.1
- Kimberlite 2.0.0
- OTRS 1.1 RC2
- DevHelp 0.6.0
- Lupy 0.1.4a
- elfpgp 0.1.1
- GProFTPD 8.0.4 (GNOME 2)
- Diagnostic I/O 1.0
- In Memory Core Dump 3.1.4
- Crash Core Analysis Suite 3.3
- Remoteinstall 1.0-beta
- WorldForge::wfmath 0.2.11
- Marote 1.0
- tengis 0.91
- GridFlow 0.7.2
- IP MASQ GG 1.0pre4
- Simple C Expat Wrapper 0.2.1
- Open DC Hub 0.7.11
- Simple Instant Messenger 0.8.2
- rpm-update 2003-04-21 (Stable)
- Meta-CVS 1.0.7 (Stable)
- RabbIT 2.0.24
- MEDICI 0.1.0 (Development)
- Symbio 1.4.1
- WorldForge::skstream 0.2.5
- Slackware Live CD 2.9.0.13
- Take a Joint 20030424
- Sentinel IRC Services 2.0 (Sentinel)
- libcddb 0.9.2
- Underworld Adventures 0.8
- Astaro Security Linux 3.218 (Stable 3.x)
- Hardware Monitor applet 0.5
- Genmake 2003_04_24
- QTParted 0.2.1
- YaRET 2.0.8
- gURLChecker 0.3.10 (Unstable)
- Elm ME+ PL101b (25) (Patch)
- JXTA Instant Messenger 0.1f
- LinCVS 1.1.6
- Free Bangla Fonts 0.5.0 (Sagar)
- MailStripper Pro 1.0rc5
- Grip 3.0.7
- minit 0.9
- webmlist 1.3.0
- Web-bench 1.2
- white_dune 0.22beta81 (Development)
- DSPAM 2.35
- getmail 3.1.3 (Current)
- Horde Application Framework 2.2.3 (Stable 2.x)
- System Configurator 2.0.7
- Oracle Perl Procedure Library 0.97 (Stable)
- EMacro 2.6
- FXRuby 1.0.22
- PARI/GP 2.1.5
- libGringotts 1.2.1
- Pound 1.4
- Spam-me-not 0.3.1
- Webtop 2.02
- Asynux Conges 0.9.1
- Mailgust 1.2
- uClinux 2.5.68-uc0 (2.5.x)
- JFtp 1.24
- OZradio 0.8.3 beta
- Booby 0.1.1
- nxtvepg 2.5.1
- make_cd_label 0.8.2
- Midnight Commander MP 4.1.40-pre5
- Drall 1.11.2.4 (Development)
- HBCI4Java 2.0
- cosign 1.0.0
- File::Scan 0.50 (Development)
- Jabber Gadu-Gadu Transport 2.0.1
- eGenix mxODBC Zope Database Adapter 1.0.4
- CCT Chinese TeX system 0.4.9-2
- Gst-Player 0.5.1
- Enterprise Object Broker 1.0 (Development)
- Tulka Whiteboard 0.6.7
- Prima 1.10
- Virtual Network Computing 4.3.0.2 (XFree86 4.x)
- galculator 1.0
- KOffice 1.3 Beta 1 (Development)
- SoundFontCombi 0.006
- fxvibra 1.0
- Astaro Security Linux 4.003 (Stable 4.x)
- ftpcluster 1.0.8
- printquota 0.6p1
- libchipcard 0.8.4 (Stable)
- Linux Bandwidth Arbitrator 3.2
- SimpleCDR-X 1.3-pre2 (Unstable)
- Lazy 0.24b
- Etherboot 5.0.10 (Stable)
- TkNotePad 0.7.8
- Tabula-Musica 0.3 dev
- Morphix 0.3-5

Wednesday
- Hog Bay Notebook 1.2.1
- mod_ometer 1.2.0
- kregedit 0.1
- kpasswd.cgi 1.2.0
- xps 4.2
- Report Magic 2.21
- GWhere 0.1.1
- libinterbase++ 0.0.197
- PEAR MDB 1.1.2 (Stable)
- Server Status 1.6
- Mondo Rescue 1.64 (Stable)
- E-GnomeICU 0.3
- Dialog CD 0.1.7
- Inhunmi 20030422
- UKWatch 1.0a
- jvider 1.3
- jvider 1.3
- Efes 0.1
- The Vendetta� Test 3.2.1
- rb.log 1.1.1 (Development)
- ProjectForum 2.1.1
- Mindi Linux 0.84
- Jabberwocky 1.0.02 (Stable)
- VetTux 2.0-4
- GraphicsMagick 1.0 Beta1
- weDBmail 20030418
- SMS Server Tools 1.10.3
- Yet Another Rio Receiver Server 1.0.5
- Vcd PyCoder 0.1.1 (Development)
- devlabel 0.36.06
- basit 1.1 (Development)
- sendEmail 1.41
- gtkMaggot 0.2.0
- Article Manager 1.28
- DBFree 0.2
- Kurd 0.1 (Stable)
- Interface WM 0.2.4
- GNOME Cherokee 0.2.5
- Amrita VPN 0.91
- Leafnode 1.9.38.rel
- JOELib 2003-04-23
- Configuration File Library 0.7.0
- Matchbox Window Manager 0.5
- Brainfucker 0.0.2
- Web Secretary 1.4.0
- Amaya 8.0
- Python Desktop Server 0.4.22
- BabelKit BabelKit-1.05
- Binc IMAP 1.1.5-1
- jpegrdf 1.1
Advertising

Search Tech Jobs-Have Employers call you
Sign up for OSDN Newsletters
Intel Developer Services
Need Animations?
High Performance Computing

kuro5hin.org
- Recent World Politics: A Summary, In 4 Acts
- The Paradox of Fetal Homicide Laws
- Ted Codd, father of the relational database, has died
- Book Review: Casino Royale
- Blood for Oil
- Enn-Eye
- The Decline of Sex Science and the Decline of Society
- Weapons, Lies, and the United States
- A Dilettante's Guide To Making Your Own Soap
- K5ism

BeBits
- DragAndScrap 1.2a
- GLASSTRAY 1.0 1.0
- AthlonXP/MP/Duron Patcher 1.0
- Blue Sky Blue Sky
- Vision 0.9.6-0203-br
- ESS 1888 Driver Beta 0.9
- SoX 12.17.4
- miniFMOD 1.0
- pinfo 0.6.7
- One True Awk 2003-03-14

SecurityFocus
- Silicon Graphics 20030407-01-P Vulnerability in nsd LDAP Implementation
- Patch issued for Windows NT flaw
- Microsoft fixing patch that can slow Windows XP
- Organizer: 'Hackathon' Will Go On
- Crash Core Analysis Suite v3.3
- In Memory Core Dump v3.1.4
- Verizon has 14 days to ID file-swapper
- 'Frontline' exposes chilling threat of cyber attacks
- Cisco glitch could allow hackers into Windows servers
- Who are you going to buy security from?

Linux.Com: NewsForge Reports
- Why do programmers write open source software?
- Linux Advisory Watch - April 25th, 2003
- History repeats itself
- Linux Is Ready For Some Desktops, Not Others
- Oregon Open Source bill not dead yet
- Review: SuSE Linux Enterprise Server 8.0 on AMD Opteron hardware
- Tracking Tux: Research Round-up
- Open Source Development Lab names new CEO
- So you want to be a Web African programmer?
- LinuxISO.org: a valuable resource for new users

Slashdot
- MIT Gnome Invasion
- Using the DMCA Against License Violations?
- EFF's Cindy Cohn Talks About Patriot Act II
- Mini-Box M-100
- Hydrogen Fuel Station in Iceland
- RIAA, MPAA Lose Suit Against Streamcast and Grokster
- Another Private Space Startup
- Verizon Set Back Again in DMCA Subpoena Case
- Ballmer on Windows Server 2003, Linux
- Positively Fifth Street

ThinkGeek: What's New
- Cube Goodies: Smart Mass Thinking Putty
- Tshirts: There's no place like 127.0.0.1 Babydoll
- Cube Goodies: Nerf Air Tech 4000
- Tshirts: Killer Coding Ninja Monkeys
- Cube Goodies: Datasurfer PC Workstation
- Computing: Bay-Mounted 6-in-1 Card Reader
- Electronics: PRISMIQ MediaPlayer
- Computing: USB 2.0 Kit
- Cube Goodies: Nerf Air Tech 2000
- Gadgets: Powerball Gyroscope
Advertising

All the tools, all the resources: software development at devchannel.org
Secrets of SOAP... at webservices.devchannel.org



© Copyright 2003 OSDN Open Source Development Network, All Rights Reserved.
About freshmeat.net � About OSDN � Privacy Statement � Terms of Use � Advertise � Self Serve Ad System � Contact Us � Revision: v2.5.99



Source: freshmeat

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Pierre Tramo (page perso) le 26/04/2003 à 20:31. (lien). Évalué à -1.

On est obligé quand même de reconnaitre un avantage au nouveau Templeet: on peut poster des commentaires plus facilement, en une seule étape: cela permet de battre des records de productivité !

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Pierre Tramo (page perso) le 26/04/2003 à 20:46. (lien). Évalué à -1.

As You Like It (...)
Shakespeare homepage | As You Like It | Entire play
ACT I
SCENE I. Orchard of Oliver's house.

Enter ORLANDO and ADAM

ORLANDO

As I remember, Adam, it was upon this fashion
bequeathed me by will but poor a thousand crowns,
and, as thou sayest, charged my brother, on his
blessing, to breed me well: and there begins my
sadness. My brother Jaques he keeps at school, and
report speaks goldenly of his profit: for my part,
he keeps me rustically at home, or, to speak more
properly, stays me here at home unkept; for call you
that keeping for a gentleman of my birth, that
differs not from the stalling of an ox? His horses
are bred better; for, besides that they are fair
with their feeding, they are taught their manage,
and to that end riders dearly hired: but I, his
brother, gain nothing under him but growth; for the
which his animals on his dunghills are as much
bound to him as I. Besides this nothing that he so
plentifully gives me, the something that nature gave
me his countenance seems to take from me: he lets
me feed with his hinds, bars me the place of a
brother, and, as much as in him lies, mines my
gentility with my education. This is it, Adam, that
grieves me; and the spirit of my father, which I
think is within me, begins to mutiny against this
servitude: I will no longer endure it, though yet I
know no wise remedy how to avoid it.

ADAM

Yonder comes my master, your brother.

ORLANDO

Go apart, Adam, and thou shalt hear how he will
shake me up.

Enter OLIVER

OLIVER

Now, sir! what make you here?

ORLANDO

Nothing: I am not taught to make any thing.

OLIVER

What mar you then, sir?

ORLANDO

Marry, sir, I am helping you to mar that which God
made, a poor unworthy brother of yours, with idleness.

OLIVER

Marry, sir, be better employed, and be naught awhile.

ORLANDO

Shall I keep your hogs and eat husks with them?
What prodigal portion have I spent, that I should
come to such penury?

OLIVER

Know you where your are, sir?

ORLANDO

O, sir, very well; here in your orchard.

OLIVER

Know you before whom, sir?

ORLANDO

Ay, better than him I am before knows me. I know
you are my eldest brother; and, in the gentle
condition of blood, you should so know me. The
courtesy of nations allows you my better, in that
you are the first-born; but the same tradition
takes not away my blood, were there twenty brothers
betwixt us: I have as much of my father in me as
you; albeit, I confess, your coming before me is
nearer to his reverence.

OLIVER

What, boy!

ORLANDO

Come, come, elder brother, you are too young in this.

OLIVER

Wilt thou lay hands on me, villain?

ORLANDO

I am no villain; I am the youngest son of Sir
Rowland de Boys; he was my father, and he is thrice
a villain that says such a father begot villains.
Wert thou not my brother, I would not take this hand
from thy throat till this other had pulled out thy
tongue for saying so: thou hast railed on thyself.

ADAM

Sweet masters, be patient: for your father's
remembrance, be at accord.

OLIVER

Let me go, I say.

ORLANDO

I will not, till I please: you shall hear me. My
father charged you in his will to give me good
education: you have trained me like a peasant,
obscuring and hiding from me all gentleman-like
qualities. The spirit of my father grows strong in
me, and I will no longer endure it: therefore allow
me such exercises as may become a gentleman, or
give me the poor allottery my father left me by
testament; with that I will go buy my fortunes.

OLIVER

And what wilt thou do? beg, when that is spent?
Well, sir, get you in: I will not long be troubled
with you; you shall have some part of your will: I
pray you, leave me.

ORLANDO

I will no further offend you than becomes me for my good.

OLIVER

Get you with him, you old dog.

ADAM

Is 'old dog' my reward? Most true, I have lost my
teeth in your service. God be with my old master!
he would not have spoke such a word.

Exeunt ORLANDO and ADAM

OLIVER

Is it even so? begin you to grow upon me? I will
physic your rankness, and yet give no thousand
crowns neither. Holla, Dennis!

Enter DENNIS

DENNIS

Calls your worship?

OLIVER

Was not Charles, the duke's wrestler, here to speak with me?

DENNIS

So please you, he is here at the door and importunes
access to you.

OLIVER

Call him in.

Exit DENNIS
'Twill be a good way; and to-morrow the wrestling is.

Enter CHARLES

CHARLES

Good morrow to your worship.

OLIVER

Good Monsieur Charles, what's the new news at the
new court?

CHARLES

There's no news at the court, sir, but the old news:
that is, the old duke is banished by his younger
brother the new duke; and three or four loving lords
have put themselves into voluntary exile with him,
whose lands and revenues enrich the new duke;
therefore he gives them good leave to wander.

OLIVER

Can you tell if Rosalind, the duke's daughter, be
banished with her father?

CHARLES

O, no; for the duke's daughter, her cousin, so loves
her, being ever from their cradles bred together,
that she would have followed her exile, or have died
to stay behind her. She is at the court, and no
less beloved of her uncle than his own daughter; and
never two ladies loved as they do.

OLIVER

Where will the old duke live?

CHARLES

They say he is already in the forest of Arden, and
a many merry men with him; and there they live like
the old Robin Hood of England: they say many young
gentlemen flock to him every day, and fleet the time
carelessly, as they did in the golden world.

OLIVER

What, you wrestle to-morrow before the new duke?

CHARLES

Marry, do I, sir; and I came to acquaint you with a
matter. I am given, sir, secretly to understand
that your younger brother Orlando hath a disposition
to come in disguised against me to try a fall.
To-morrow, sir, I wrestle for my credit; and he that
escapes me without some broken limb shall acquit him
well. Your brother is but young and tender; and,
for your love, I would be loath to foil him, as I
must, for my own honour, if he come in: therefore,
out of my love to you, I came hither to acquaint you
withal, that either you might stay him from his
intendment or brook such disgrace well as he shall
run into, in that it is a thing of his own search
and altogether against my will.

OLIVER

Charles, I thank thee for thy love to me, which
thou shalt find I will most kindly requite. I had
myself notice of my brother's purpose herein and
have by underhand means laboured to dissuade him from
it, but he is resolute. I'll tell thee, Charles:
it is the stubbornest young fellow of France, full
of ambition, an envious emulator of every man's
good parts, a secret and villanous contriver against
me his natural brother: therefore use thy
discretion; I had as lief thou didst break his neck
as his finger. And thou wert best look to't; for if
thou dost him any slight disgrace or if he do not
mightily grace himself on thee, he will practise
against thee by poison, entrap thee by some
treacherous device and never leave thee till he
hath ta'en thy life by some indirect means or other;
for, I assure thee, and almost with tears I speak
it, there is not one so young and so villanous this
day living. I speak but brotherly of him; but
should I anatomize him to thee as he is, I must
blush and weep and thou must look pale and wonder.

CHARLES

I am heartily glad I came hither to you. If he come
to-morrow, I'll give him his payment: if ever he go
alone again, I'll never wrestle for prize more: and
so God keep your worship!

OLIVER

Farewell, good Charles.

Exit CHARLES
Now will I stir this gamester: I hope I shall see
an end of him; for my soul, yet I know not why,
hates nothing more than he. Yet he's gentle, never
schooled and yet learned, full of noble device, of
all sorts enchantingly beloved, and indeed so much
in the heart of the world, and especially of my own
people, who best know him, that I am altogether
misprised: but it shall not be so long; this
wrestler shall clear all: nothing remains but that
I kindle the boy thither; which now I'll go about.

Exit

SCENE II. Lawn before the Duke's palace.

Enter CELIA and ROSALIND

CELIA

I pray thee, Rosalind, sweet my coz, be merry.

ROSALIND

Dear Celia, I show more mirth than I am mistress of;
and would you yet I were merrier? Unless you could
teach me to forget a banished father, you must not
learn me how to remember any extraordinary pleasure.

CELIA

Herein I see thou lovest me not with the full weight
that I love thee. If my uncle, thy banished father,
had banished thy uncle, the duke my father, so thou
hadst been still with me, I could have taught my
love to take thy father for mine: so wouldst thou,
if the truth of thy love to me were so righteously
tempered as mine is to thee.

ROSALIND

Well, I will forget the condition of my estate, to
rejoice in yours.

CELIA

You know my father hath no child but I, nor none is
like to have: and, truly, when he dies, thou shalt
be his heir, for what he hath taken away from thy
father perforce, I will render thee again in
affection; by mine honour, I will; and when I break
that oath, let me turn monster: therefore, my
sweet Rose, my dear Rose, be merry.

ROSALIND

From henceforth I will, coz, and devise sports. Let
me see; what think you of falling in love?

CELIA

Marry, I prithee, do, to make sport withal: but
love no man in good earnest; nor no further in sport
neither than with safety of a pure blush thou mayst
in honour come off again.

ROSALIND

What shall be our sport, then?

CELIA

Let us sit and mock the good housewife Fortune from
her wheel, that her gifts may henceforth be bestowed equally.

ROSALIND

I would we could do so, for her benefits are
mightily misplaced, and the bountiful blind woman
doth most mistake in her gifts to women.

CELIA

'Tis true; for those that she makes fair she scarce
makes honest, and those that she makes honest she
makes very ill-favouredly.

ROSALIND

Nay, now thou goest from Fortune's office to
Nature's: Fortune reigns in gifts of the world,
not in the lineaments of Nature.

Enter TOUCHSTONE

CELIA

No? when Nature hath made a fair creature, may she
not by Fortune fall into the fire? Though Nature
hath given us wit to flout at Fortune, hath not
Fortune sent in this fool to cut off the argument?

ROSALIND

Indeed, there is Fortune too hard for Nature, when
Fortune makes Nature's natural the cutter-off of
Nature's wit.

CELIA

Peradventure this is not Fortune's work neither, but
Nature's; who perceiveth our natural wits too dull
to reason of such goddesses and hath sent this
natural for our whetstone; for always the dulness of
the fool is the whetstone of the wits. How now,
wit! whither wander you?

TOUCHSTONE

Mistress, you must come away to your father.

CELIA

Were you made the messenger?

TOUCHSTONE

No, by mine honour, but I was bid to come for you.

ROSALIND

Where learned you that oath, fool?

TOUCHSTONE

Of a certain knight that swore by his honour they
were good pancakes and swore by his honour the
mustard was naught: now I'll stand to it, the
pancakes were naught and the mustard was good, and
yet was not the knight forsworn.

CELIA

How prove you that, in the great heap of your
knowledge?

ROSALIND

Ay, marry, now unmuzzle your wisdom.

TOUCHSTONE

Stand you both forth now: stroke your chins, and
swear by your beards that I am a knave.

CELIA

By our beards, if we had them, thou art.

TOUCHSTONE

By my knavery, if I had it, then I were; but if you
swear by that that is not, you are not forsworn: no
more was this knight swearing by his honour, for he
never had any; or if he had, he had sworn it away
before ever he saw those pancakes or that mustard.

CELIA

Prithee, who is't that thou meanest?

TOUCHSTONE

One that old Frederick, your father, loves.

CELIA

My father's love is enough to honour him: enough!
speak no more of him; you'll be whipped for taxation
one of these days.

TOUCHSTONE

The more pity, that fools may not speak wisely what
wise men do foolishly.

CELIA

By my troth, thou sayest true; for since the little
wit that fools have was silenced, the little foolery
that wise men have makes a great show. Here comes
Monsieur Le Beau.

ROSALIND

With his mouth full of news.

CELIA

Which he will put on us, as pigeons feed their young.

ROSALIND

Then shall we be news-crammed.

CELIA

All the better; we shall be the more marketable.

Enter LE BEAU
Bon jour, Monsieur Le Beau: what's the news?

LE BEAU

Fair princess, you have lost much good sport.

CELIA

Sport! of what colour?

LE BEAU

What colour, madam! how shall I answer you?

ROSALIND

As wit and fortune will.

TOUCHSTONE

Or as the Destinies decree.

CELIA

Well said: that was laid on with a trowel.

TOUCHSTONE

Nay, if I keep not my rank,--

ROSALIND

Thou losest thy old smell.

LE BEAU

You amaze me, ladies: I would have told you of good
wrestling, which you have lost the sight of.

ROSALIND

You tell us the manner of the wrestling.

LE BEAU

I will tell you the beginning; and, if it please
your ladyships, you may see the end; for the best is
yet to do; and here, where you are, they are coming
to perform it.

CELIA

Well, the beginning, that is dead and buried.

LE BEAU

There comes an old man and his three sons,--

CELIA

I could match this beginning with an old tale.

LE BEAU

Three proper young men, of excellent growth and presence.

ROSALIND

With bills on their necks, 'Be it known unto all men
by these presents.'

LE BEAU

The eldest of the three wrestled with Charles, the
duke's wrestler; which Charles in a moment threw him
and broke three of his ribs, that there is little
hope of life in him: so he served the second, and
so the third. Yonder they lie; the poor old man,
their father, making such pitiful dole over them
that all the beholders take his part with weeping.

ROSALIND

Alas!

TOUCHSTONE

But what is the sport, monsieur, that the ladies
have lost?

LE BEAU

Why, this that I speak of.

TOUCHSTONE

Thus men may grow wiser every day: it is the first
time that ever I heard breaking of ribs was sport
for ladies.

CELIA

Or I, I promise thee.

ROSALIND

But is there any else longs to see this broken music
in his sides? is there yet another dotes upon
rib-breaking? Shall we see this wrestling, cousin?

LE BEAU

You must, if you stay here; for here is the place
appointed for the wrestling, and they are ready to
perform it.

CELIA

Yonder, sure, they are coming: let us now stay and see it.

Flourish. Enter DUKE FREDERICK, Lords, ORLANDO, CHARLES, and Attendants

DUKE FREDERICK

Come on: since the youth will not be entreated, his
own peril on his forwardness.

ROSALIND

Is yonder the man?

LE BEAU

Even he, madam.

CELIA

Alas, he is too young! yet he looks successfully.

DUKE FREDERICK

How now, daughter and cousin! are you crept hither
to see the wrestling?

ROSALIND

Ay, my liege, so please you give us leave.

DUKE FREDERICK

You will take little delight in it, I can tell you;
there is such odds in the man. In pity of the
challenger's youth I would fain dissuade him, but he
will not be entreated. Speak to him, ladies; see if
you can move him.

CELIA

Call him hither, good Monsieur Le Beau.

DUKE FREDERICK

Do so: I'll not be by.

LE BEAU

Monsieur the challenger, the princesses call for you.

ORLANDO

I attend them with all respect and duty.

ROSALIND

Young man, have you challenged Charles the wrestler?

ORLANDO

No, fair princess; he is the general challenger: I
come but in, as others do, to try with him the
strength of my youth.

CELIA

Young gentleman, your spirits are too bold for your
years. You have seen cruel proof of this man's
strength: if you saw yourself with your eyes or
knew yourself with your judgment, the fear of your
adventure would counsel you to a more equal
enterprise. We pray you, for your own sake, to
embrace your own safety and give over this attempt.

ROSALIND

Do, young sir; your reputation shall not therefore
be misprised: we will make it our suit to the duke
that the wrestling might not go forward.

ORLANDO

I beseech you, punish me not with your hard
thoughts; wherein I confess me much guilty, to deny
so fair and excellent ladies any thing. But let
your fair eyes and gentle wishes go with me to my
trial: wherein if I be foiled, there is but one
shamed that was never gracious; if killed, but one
dead that was willing to be so: I shall do my
friends no wrong, for I have none to lament me, the
world no injury, for in it I have nothing; only in
the world I fill up a place, which may be better
supplied when I have made it empty.

ROSALIND

The little strength that I have, I would it were with you.

CELIA

And mine, to eke out hers.

ROSALIND

Fare you well: pray heaven I be deceived in you!

CELIA

Your heart's desires be with you!

CHARLES

Come, where is this young gallant that is so
desirous to lie with his mother earth?

ORLANDO

Ready, sir; but his will hath in it a more modest working.

DUKE FREDERICK

You shall try but one fall.

CHARLES

No, I warrant your grace, you shall not entreat him
to a second, that have so mightily persuaded him
from a first.

ORLANDO

An you mean to mock me after, you should not have
mocked me before: but come your ways.

ROSALIND

Now Hercules be thy speed, young man!

CELIA

I would I were invisible, to catch the strong
fellow by the leg.

They wrestle

ROSALIND

O excellent young man!

CELIA

If I had a thunderbolt in mine eye, I can tell who
should down.

Shout. CHARLES is thrown

DUKE FREDERICK

No more, no more.

ORLANDO

Yes, I beseech your grace: I am not yet well breathed.

DUKE FREDERICK

How dost thou, Charles?

LE BEAU

He cannot speak, my lord.

DUKE FREDERICK

Bear him away. What is thy name, young man?

ORLANDO

Orlando, my liege; the youngest son of Sir Rowland de Boys.

DUKE FREDERICK

I would thou hadst been son to some man else:
The world esteem'd thy father honourable,
But I did find him still mine enemy:
Thou shouldst have better pleased me with this deed,
Hadst thou descended from another house.
But fare thee well; thou art a gallant youth:
I would thou hadst told me of another father.

Exeunt DUKE FREDERICK, train, and LE BEAU

CELIA

Were I my father, coz, would I do this?

ORLANDO

I am more proud to be Sir Rowland's son,
His youngest son; and would not change that calling,
To be adopted heir to Frederick.

ROSALIND

My father loved Sir Rowland as his soul,
And all the world was of my father's mind:
Had I before known this young man his son,
I should have given him tears unto entreaties,
Ere he should thus have ventured.

CELIA

Gentle cousin,
Let us go thank him and encourage him:
My father's rough and envious disposition
Sticks me at heart. Sir, you have well deserved:
If you do keep your promises in love
But justly, as you have exceeded all promise,
Your mistress shall be happy.

ROSALIND

Gentleman,

Giving him a chain from her neck
Wear this for me, one out of suits with fortune,
That could give more, but that her hand lacks means.
Shall we go, coz?

CELIA

Ay. Fare you well, fair gentleman.

ORLANDO

Can I not say, I thank you? My better parts
Are all thrown down, and that which here stands up
Is but a quintain, a mere lifeless block.

ROSALIND

He calls us back: my pride fell with my fortunes;
I'll ask him what he would. Did you call, sir?
Sir, you have wrestled well and overthrown
More than your enemies.

CELIA

Will you go, coz?

ROSALIND

Have with you. Fare you well.

Exeunt ROSALIND and CELIA

ORLANDO

What passion hangs these weights upon my tongue?
I cannot speak to her, yet she urged conference.
O poor Orlando, thou art overthrown!
Or Charles or something weaker masters thee.

Re-enter LE BEAU

LE BEAU

Good sir, I do in friendship counsel you
To leave this place. Albeit you have deserved
High commendation, true applause and love,
Yet such is now the duke's condition
That he misconstrues all that you have done.
The duke is humorous; what he is indeed,
More suits you to conceive than I to speak of.

ORLANDO

I thank you, sir: and, pray you, tell me this:
Which of the two was daughter of the duke
That here was at the wrestling?

LE BEAU

Neither his daughter, if we judge by manners;
But yet indeed the lesser is his daughter
The other is daughter to the banish'd duke,
And here detain'd by her usurping uncle,
To keep his daughter company; whose loves
Are dearer than the natural bond of sisters.
But I can tell you that of late this duke
Hath ta'en displeasure 'gainst his gentle niece,
Grounded upon no other argument
But that the people praise her for her virtues
And pity her for her good father's sake;
And, on my life, his malice 'gainst the lady
Will suddenly break forth. Sir, fare you well:
Hereafter, in a better world than this,
I shall desire more love and knowledge of you.

ORLANDO

I rest much bounden to you: fare you well.

Exit LE BEAU
Thus must I from the smoke into the smother;
From tyrant duke unto a tyrant brother:
But heavenly Rosalind!

Exit

SCENE III. A room in the palace.

Enter CELIA and ROSALIND

CELIA

Why, cousin! why, Rosalind! Cupid have mercy! not a word?

ROSALIND

Not one to throw at a dog.

CELIA

No, thy words are too precious to be cast away upon
curs; throw some of them at me; come, lame me with reasons.

ROSALIND

Then there were two cousins laid up; when the one
should be lamed with reasons and the other mad
without any.

CELIA

But is all this for your father?

ROSALIND

No, some of it is for my child's father. O, how
full of briers is this working-day world!

CELIA

They are but burs, cousin, thrown upon thee in
holiday foolery: if we walk not in the trodden
paths our very petticoats will catch them.

ROSALIND

I could shake them off my coat: these burs are in my heart.

CELIA

Hem them away.

ROSALIND

I would try, if I could cry 'hem' and have him.

CELIA

Come, come, wrestle with thy affections.

ROSALIND

O, they take the part of a better wrestler than myself!

CELIA

O, a good wish upon you! you will try in time, in
despite of a fall. But, turning these jests out of
service, let us talk in good earnest: is it
possible, on such a sudden, you should fall into so
strong a liking with old Sir Rowland's youngest son?

ROSALIND

The duke my father loved his father dearly.

CELIA

Doth it therefore ensue that you should love his son
dearly? By this kind of chase, I should hate him,
for my father hated his father dearly; yet I hate
not Orlando.

ROSALIND

No, faith, hate him not, for my sake.

CELIA

Why should I not? doth he not deserve well?

ROSALIND

Let me love him for that, and do you love him
because I do. Look, here comes the duke.

CELIA

With his eyes full of anger.

Enter DUKE FREDERICK, with Lords

DUKE FREDERICK

Mistress, dispatch you with your safest haste
And get you from our court.

ROSALIND

Me, uncle?

DUKE FREDERICK

You, cousin
Within these ten days if that thou be'st found
So near our public court as twenty miles,
Thou diest for it.

ROSALIND

I do beseech your grace,
Let me the knowledge of my fault bear with me:
If with myself I hold intelligence
Or have acquaintance with mine own desires,
If that I do not dream or be not frantic,--
As I do trust I am not--then, dear uncle,
Never so much as in a thought unborn
Did I offend your highness.

DUKE FREDERICK

Thus do all traitors:
If their purgation did consist in words,
They are as innocent as grace itself:
Let it suffice thee that I trust thee not.

ROSALIND

Yet your mistrust cannot make me a traitor:
Tell me whereon the likelihood depends.

DUKE FREDERICK

Thou art thy father's daughter; there's enough.

ROSALIND

So was I when your highness took his dukedom;
So was I when your highness banish'd him:
Treason is not inherited, my lord;
Or, if we did derive it from our friends,
What's that to me? my father was no traitor:
Then, good my liege, mistake me not so much
To think my poverty is treacherous.

CELIA

Dear sovereign, hear me speak.

DUKE FREDERICK

Ay, Celia; we stay'd her for your sake,
Else had she with her father ranged along.

CELIA

I did not then entreat to have her stay;
It was your pleasure and your own remorse:
I was too young that time to value her;
But now I know her: if she be a traitor,
Why so am I; we still have slept together,
Rose at an instant, learn'd, play'd, eat together,
And wheresoever we went, like Juno's swans,
Still we went coupled and inseparable.

DUKE FREDERICK

She is too subtle for thee; and her smoothness,
Her very silence and her patience
Speak to the people, and they pity her.
Thou art a fool: she robs thee of thy name;
And thou wilt show more bright and seem more virtuous
When she is gone. Then open not thy lips:
Firm and irrevocable is my doom
Which I have pass'd upon her; she is banish'd.

CELIA

Pronounce that sentence then on me, my liege:
I cannot live out of her company.

DUKE FREDERICK

You are a fool. You, niece, provide yourself:
If you outstay the time, upon mine honour,
And in the greatness of my word, you die.

Exeunt DUKE FREDERICK and Lords

CELIA

O my poor Rosalind, whither wilt thou go?
Wilt thou change fathers? I will give thee mine.
I charge thee, be not thou more grieved than I am.

ROSALIND

I have more cause.

CELIA

Thou hast not, cousin;
Prithee be cheerful: know'st thou not, the duke
Hath banish'd me, his daughter?

ROSALIND

That he hath not.

CELIA

No, hath not? Rosalind lacks then the love
Which teacheth thee that thou and I am one:
Shall we be sunder'd? shall we part, sweet girl?
No: let my father seek another heir.
Therefore devise with me how we may fly,
Whither to go and what to bear with us;
And do not seek to take your change upon you,
To bear your griefs yourself and leave me out;
For, by this heaven, now at our sorrows pale,
Say what thou canst, I'll go along with thee.

ROSALIND

Why, whither shall we go?

CELIA

To seek my uncle in the forest of Arden.

ROSALIND

Alas, what danger will it be to us,
Maids as we are, to travel forth so far!
Beauty provoketh thieves sooner than gold.

CELIA

I'll put myself in poor and mean attire
And with a kind of umber smirch my face;
The like do you: so shall we pass along
And never stir assailants.

ROSALIND

Were it not better,
Because that I am more than common tall,
That I did suit me all points like a man?
A gallant curtle-axe upon my thigh,
A boar-spear in my hand; and--in my heart
Lie there what hidden woman's fear there will--
We'll have a swashing and a martial outside,
As many other mannish cowards have
That do outface it with their semblances.

CELIA

What shall I call thee when thou art a man?

ROSALIND

I'll have no worse a name than Jove's own page;
And therefore look you call me Ganymede.
But what will you be call'd?

CELIA

Something that hath a reference to my state
No longer Celia, but Aliena.

ROSALIND

But, cousin, what if we assay'd to steal
The clownish fool out of your father's court?
Would he not be a comfort to our travel?

CELIA

He'll go along o'er the wide world with me;
Leave me alone to woo him. Let's away,
And get our jewels and our wealth together,
Devise the fittest time and safest way
To hide us from pursuit that will be made
After my flight. Now go we in content
To liberty and not to banishment.

Exeunt

ACT II
SCENE I. The Forest of Arden.

Enter DUKE SENIOR, AMIENS, and two or three Lords, like foresters

DUKE SENIOR

Now, my co-mates and brothers in exile,
Hath not old custom made this life more sweet
Than that of painted pomp? Are not these woods
More free from peril than the envious court?
Here feel we but the penalty of Adam,
The seasons' difference, as the icy fang
And churlish chiding of the winter's wind,
Which, when it bites and blows upon my body,
Even till I shrink with cold, I smile and say
'This is no flattery: these are counsellors
That feelingly persuade me what I am.'
Sweet are the uses of adversity,
Which, like the toad, ugly and venomous,
Wears yet a precious jewel in his head;
And this our life exempt from public haunt
Finds tongues in trees, books in the running brooks,
Sermons in stones and good in every thing.
I would not change it.

AMIENS

Happy is your grace,
That can translate the stubbornness of fortune
Into so quiet and so sweet a style.

DUKE SENIOR

Come, shall we go and kill us venison?
And yet it irks me the poor dappled fools,
Being native burghers of this desert city,
Should in their own confines with forked heads
Have their round haunches gored.

First Lord

Indeed, my lord,
The melancholy Jaques grieves at that,
And, in that kind, swears you do more usurp
Than doth your brother that hath banish'd you.
To-day my Lord of Amiens and myself
Did steal behind him as he lay along
Under an oak whose antique root peeps out
Upon the brook that brawls along this wood:
To the which place a poor sequester'd stag,
That from the hunter's aim had ta'en a hurt,
Did come to languish, and indeed, my lord,
The wretched animal heaved forth such groans
That their discharge did stretch his leathern coat
Almost to bursting, and the big round tears
Coursed one another down his innocent nose
In piteous chase; and thus the hairy fool
Much marked of the melancholy Jaques,
Stood on the extremest verge of the swift brook,
Augmenting it with tears.

DUKE SENIOR

But what said Jaques?
Did he not moralize this spectacle?

First Lord

O, yes, into a thousand similes.
First, for his weeping into the needless stream;
'Poor deer,' quoth he, 'thou makest a testament
As worldlings do, giving thy sum of more
To that which had too much:' then, being there alone,
Left and abandon'd of his velvet friends,
''Tis right:' quoth he; 'thus misery doth part
The flux of company:' anon a careless herd,
Full of the pasture, jumps along by him
And never stays to greet him; 'Ay' quoth Jaques,
'Sweep on, you fat and greasy citizens;
'Tis just the fashion: wherefore do you look
Upon that poor and broken bankrupt there?'
Thus most invectively he pierceth through
The body of the country, city, court,
Yea, and of this our life, swearing that we
Are mere usurpers, tyrants and what's worse,
To fright the animals and to kill them up
In their assign'd and native dwelling-place.

DUKE SENIOR

And did you leave him in this contemplation?

Second Lord

We did, my lord, weeping and commenting
Upon the sobbing deer.

DUKE SENIOR

Show me the place:
I love to cope him in these sullen fits,
For then he's full of matter.

First Lord

I'll bring you to him straight.

Exeunt

SCENE II. A room in the palace.

Enter DUKE FREDERICK, with Lords

DUKE FREDERICK

Can it be possible that no man saw them?
It cannot be: some villains of my court
Are of consent and sufferance in this.

First Lord

I cannot hear of any that did see her.
The ladies, her attendants of her chamber,
Saw her abed, and in the morning early
They found the bed untreasured of their mistress.

Second Lord

My lord, the roynish clown, at whom so oft
Your grace was wont to laugh, is also missing.
Hisperia, the princess' gentlewoman,
Confesses that she secretly o'erheard
Your daughter and her cousin much commend
The parts and graces of the wrestler
That did but lately foil the sinewy Charles;
And she believes, wherever they are gone,
That youth is surely in their company.

DUKE FREDERICK

Send to his brother; fetch that gallant hither;
If he be absent, bring his brother to me;
I'll make him find him: do this suddenly,
And let not search and inquisition quail
To bring again these foolish runaways.

Exeunt

SCENE III. Before OLIVER'S house.

Enter ORLANDO and ADAM, meeting

ORLANDO

Who's there?

ADAM

What, my young master? O, my gentle master!
O my sweet master! O you memory
Of old Sir Rowland! why, what make you here?
Why are you virtuous? why do people love you?
And wherefore are you gentle, strong and valiant?
Why would you be so fond to overcome
The bonny priser of the humorous duke?
Your praise is come too swiftly home before you.
Know you not, master, to some kind of men
Their graces serve them but as enemies?
No more do yours: your virtues, gentle master,
Are sanctified and holy traitors to you.
O, what a world is this, when what is comely
Envenoms him that bears it!

ORLANDO

Why, what's the matter?

ADAM

O unhappy youth!
Come not within these doors; within this roof
The enemy of all your graces lives:
Your brother--no, no brother; yet the son--
Yet not the son, I will not call him son
Of him I was about to call his father--
Hath heard your praises, and this night he means
To burn the lodging where you use to lie
And you within it: if he fail of that,
He will have other means to cut you off.
I overheard him and his practises.
This is no place; this house is but a butchery:
Abhor it, fear it, do not enter it.

ORLANDO

Why, whither, Adam, wouldst thou have me go?

ADAM

No matter whither, so you come not here.

ORLANDO

What, wouldst thou have me go and beg my food?
Or with a base and boisterous sword enforce
A thievish living on the common road?
This I must do, or know not what to do:
Yet this I will not do, do how I can;
I rather will subject me to the malice
Of a diverted blood and bloody brother.

ADAM

But do not so. I have five hundred crowns,
The thrifty hire I saved under your father,
Which I did store to be my foster-nurse
When service should in my old limbs lie lame
And unregarded age in corners thrown:
Take that, and He that doth the ravens feed,
Yea, providently caters for the sparrow,
Be comfort to my age! Here is the gold;
And all this I give you. Let me be your servant:
Though I look old, yet I am strong and lusty;
For in my youth I never did apply
Hot and rebellious liquors in my blood,
Nor did not with unbashful forehead woo
The means of weakness and debility;
Therefore my age is as a lusty winter,
Frosty, but kindly: let me go with you;
I'll do the service of a younger man
In all your business and necessities.

ORLANDO

O good old man, how well in thee appears
The constant service of the antique world,
When service sweat for duty, not for meed!
Thou art not for the fashion of these times,
Where none will sweat but for promotion,
And having that, do choke their service up
Even with the having: it is not so with thee.
But, poor old man, thou prunest a rotten tree,
That cannot so much as a blossom yield
In lieu of all thy pains and husbandry
But come thy ways; well go along together,
And ere we have thy youthful wages spent,
We'll light upon some settled low content.

ADAM

Master, go on, and I will follow thee,
To the last gasp, with truth and loyalty.
From seventeen years till now almost fourscore
Here lived I, but now live here no more.
At seventeen years many their fortunes seek;
But at fourscore it is too late a week:
Yet fortune cannot recompense me better
Than to die well and not my master's debtor.

Exeunt

SCENE IV. The Forest of Arden.

Enter ROSALIND for Ganymede, CELIA for Aliena, and TOUCHSTONE

ROSALIND

O Jupiter, how weary are my spirits!

TOUCHSTONE

I care not for my spirits, if my legs were not weary.

ROSALIND

I could find in my heart to disgrace my man's
apparel and to cry like a woman; but I must comfort
the weaker vessel, as doublet and hose ought to show
itself courageous to petticoat: therefore courage,
good Aliena!

CELIA

I pray you, bear with me; I cannot go no further.

TOUCHSTONE

For my part, I had rather bear with you than bear
you; yet I should bear no cross if I did bear you,
for I think you have no money in your purse.

ROSALIND

Well, this is the forest of Arden.

TOUCHSTONE

Ay, now am I in Arden; the more fool I; when I was
at home, I was in a better place: but travellers
must be content.

ROSALIND

Ay, be so, good Touchstone.

Enter CORIN and SILVIUS
Look you, who comes here; a young man and an old in
solemn talk.

CORIN

That is the way to make her scorn you still.

SILVIUS

O Corin, that thou knew'st how I do love her!

CORIN

I partly guess; for I have loved ere now.

SILVIUS

No, Corin, being old, thou canst not guess,
Though in thy youth thou wast as true a lover
As ever sigh'd upon a midnight pillow:
But if thy love were ever like to mine--
As sure I think did never man love so--
How many actions most ridiculous
Hast thou been drawn to by thy fantasy?

CORIN

Into a thousand that I have forgotten.

SILVIUS

O, thou didst then ne'er love so heartily!
If thou remember'st not the slightest folly
That ever love did make thee run into,
Thou hast not loved:
Or if thou hast not sat as I do now,
Wearying thy hearer in thy mistress' praise,
Thou hast not loved:
Or if thou hast not broke from company
Abruptly, as my passion now makes me,
Thou hast not loved.
O Phebe, Phebe, Phebe!

Exit

ROSALIND

Alas, poor shepherd! searching of thy wound,
I have by hard adventure found mine own.

TOUCHSTONE

And I mine. I remember, when I was in love I broke
my sword upon a stone and bid him take that for
coming a-night to Jane Smile; and I remember the
kissing of her batlet and the cow's dugs that her
pretty chopt hands had milked; and I remember the
wooing of a peascod instead of her, from whom I took
two cods and, giving her them again, said with
weeping tears 'Wear these for my sake.' We that are
true lovers run into strange capers; but as all is
mortal in nature, so is all nature in love mortal in folly.

ROSALIND

Thou speakest wiser than thou art ware of.

TOUCHSTONE

Nay, I shall ne'er be ware of mine own wit till I
break my shins against it.

ROSALIND

Jove, Jove! this shepherd's passion
Is much upon my fashion.

TOUCHSTONE

And mine; but it grows something stale with me.

CELIA

I pray you, one of you question yond man
If he for gold will give us any food:
I faint almost to death.

TOUCHSTONE

Holla, you clown!

ROSALIND

Peace, fool: he's not thy kinsman.

CORIN

Who calls?

TOUCHSTONE

Your betters, sir.

CORIN

Else are they very wretched.

ROSALIND

Peace, I say. Good even to you, friend.

CORIN

And to you, gentle sir, and to you all.

ROSALIND

I prithee, shepherd, if that love or gold
Can in this desert place buy entertainment,
Bring us where we may rest ourselves and feed:
Here's a young maid with travel much oppress'd
And faints for succor.

CORIN

Fair sir, I pity her
And wish, for her sake more than for mine own,
My fortunes were more able to relieve her;
But I am shepherd to another man
And do not shear the fleeces that I graze:
My master is of churlish disposition
And little recks to find the way to heaven
By doing deeds of hospitality:
Besides, his cote, his flocks and bounds of feed
Are now on sale, and at our sheepcote now,
By reason of his absence, there is nothing
That you will feed on; but what is, come see.
And in my voice most welcome shall you be.

ROSALIND

What is he that shall buy his flock and pasture?

CORIN

That young swain that you saw here but erewhile,
That little cares for buying any thing.

ROSALIND

I pray thee, if it stand with honesty,
Buy thou the cottage, pasture and the flock,
And thou shalt have to pay for it of us.

CELIA

And we will mend thy wages. I like this place.
And willingly could waste my time in it.

CORIN

Assuredly the thing is to be sold:
Go with me: if you like upon report
The soil, the profit and this kind of life,
I will your very faithful feeder be
And buy it with your gold right suddenly.

Exeunt

SCENE V. The Forest.

Enter AMIENS, JAQUES, and others

SONG.

AMIENS

Under the greenwood tree
Who loves to lie with me,
And turn his merry note
Unto the sweet bird's throat,
Come hither, come hither, come hither:
Here shall he see No enemy
But winter and rough weather.

JAQUES

More, more, I prithee, more.

AMIENS

It will make you melancholy, Monsieur Jaques.

JAQUES

I thank it. More, I prithee, more. I can suck
melancholy out of a song, as a weasel sucks eggs.
More, I prithee, more.

AMIENS

My voice is ragged: I know I cannot please you.

JAQUES

I do not desire you to please me; I do desire you to
sing. Come, more; another stanzo: call you 'em stanzos?

AMIENS

What you will, Monsieur Jaques.

JAQUES

Nay, I care not for their names; they owe me
nothing. Will you sing?

AMIENS

More at your request than to please myself.

JAQUES

Well then, if ever I thank any man, I'll thank you;
but that they call compliment is like the encounter
of two dog-apes, and when a man thanks me heartily,
methinks I have given him a penny and he renders me
the beggarly thanks. Come, sing; and you that will
not, hold your tongues.

AMIENS

Well, I'll end the song. Sirs, cover the while; the
duke will drink under this tree. He hath been all
this day to look you.

JAQUES

And I have been all this day to avoid him. He is
too disputable for my company: I think of as many
matters as he, but I give heaven thanks and make no
boast of them. Come, warble, come.
SONG.
Who doth ambition shun

All together here
And loves to live i' the sun,
Seeking the food he eats
And pleased with what he gets,
Come hither, come hither, come hither:
Here shall he see No enemy
But winter and rough weather.

JAQUES

I'll give you a verse to this note that I made
yesterday in despite of my invention.

AMIENS

And I'll sing it.

JAQUES

Thus it goes:--
If it do come to pass
That any man turn ass,
Leaving his wealth and ease,
A stubborn will to please,
Ducdame, ducdame, ducdame:
Here shall he see
Gross fools as he,
An if he will come to me.

AMIENS

What's that 'ducdame'?

JAQUES

'Tis a Greek invocation, to call fools into a
circle. I'll go sleep, if I can; if I cannot, I'll
rail against all the first-born of Egypt.

AMIENS

And I'll go seek the duke: his banquet is prepared.

Exeunt severally

SCENE VI. The forest.

Enter ORLANDO and ADAM

ADAM

Dear master, I can go no further. O, I die for food!
Here lie I down, and measure out my grave. Farewell,
kind master.

ORLANDO

Why, how now, Adam! no greater heart in thee? Live
a little; comfort a little; cheer thyself a little.
If this uncouth forest yield any thing savage, I
will either be food for it or bring it for food to
thee. Thy conceit is nearer death than thy powers.
For my sake be comfortable; hold death awhile at
the arm's end: I will here be with thee presently;
and if I bring thee not something to eat, I will
give thee leave to die: but if thou diest before I
come, thou art a mocker of my labour. Well said!
thou lookest cheerly, and I'll be with thee quickly.
Yet thou liest in the bleak air: come, I will bear
thee to some shelter; and thou shalt not die for
lack of a dinner, if there live any thing in this
desert. Cheerly, good Adam!

Exeunt

SCENE VII. The forest.

A table set out. Enter DUKE SENIOR, AMIENS, and Lords like outlaws

DUKE SENIOR

I think he be transform'd into a beast;
For I can no where find him like a man.

First Lord

My lord, he is but even now gone hence:
Here was he merry, hearing of a song.

DUKE SENIOR

If he, compact of jars, grow musical,
We shall have shortly discord in the spheres.
Go, seek him: tell him I would speak with him.

Enter JAQUES

First Lord

He saves my labour by his own approach.

DUKE SENIOR

Why, how now, monsieur! what a life is this,
That your poor friends must woo your company?
What, you look merrily!

JAQUES

A fool, a fool! I met a fool i' the forest,
A motley fool; a miserable world!
As I do live by food, I met a fool
Who laid him down and bask'd him in the sun,
And rail'd on Lady Fortune in good terms,
In good set terms and yet a motley fool.
'Good morrow, fool,' quoth I. 'No, sir,' quoth he,
'Call me not fool till heaven hath sent me fortune:'
And then he drew a dial from his poke,
And, looking on it with lack-lustre eye,
Says very wisely, 'It is ten o'clock:
Thus we may see,' quoth he, 'how the world wags:
'Tis but an hour ago since it was nine,
And after one hour more 'twill be eleven;
And so, from hour to hour, we ripe and ripe,
And then, from hour to hour, we rot and rot;
And thereby hangs a tale.' When I did hear
The motley fool thus moral on the time,
My lungs began to crow like chanticleer,
That fools should be so deep-contemplative,
And I did laugh sans intermission
An hour by his dial. O noble fool!
A worthy fool! Motley's the only wear.

DUKE SENIOR

What fool is this?

JAQUES

O worthy fool! One that hath been a courtier,
And says, if ladies be but young and fair,
They have the gift to know it: and in his brain,
Which is as dry as the remainder biscuit
After a voyage, he hath strange places cramm'd
With observation, the which he vents
In mangled forms. O that I were a fool!
I am ambitious for a motley coat.

DUKE SENIOR

Thou shalt have one.

JAQUES

It is my only suit;
Provided that you weed your better judgments
Of all opinion that grows rank in them
That I am wise. I must have liberty
Withal, as large a charter as the wind,
To blow on whom I please; for so fools have;
And they that are most galled with my folly,
They most must laugh. And why, sir, must they so?
The 'why' is plain as way to parish church:
He that a fool doth very wisely hit
Doth very foolishly, although he smart,
Not to seem senseless of the bob: if not,
The wise man's folly is anatomized
Even by the squandering glances of the fool.
Invest me in my motley; give me leave
To speak my mind, and I will through and through
Cleanse the foul body of the infected world,
If they will patiently receive my medicine.

DUKE SENIOR

Fie on thee! I can tell what thou wouldst do.

JAQUES

What, for a counter, would I do but good?

DUKE SENIOR

Most mischievous foul sin, in chiding sin:
For thou thyself hast been a libertine,
As sensual as the brutish sting itself;
And all the embossed sores and headed evils,
That thou with licence of free foot hast caught,
Wouldst thou disgorge into the general world.

JAQUES

Why, who cries out on pride,
That can therein tax any private party?
Doth it not flow as hugely as the sea,
Till that the weary very means do ebb?
What woman in the city do I name,
When that I say the city-woman bears
The cost of princes on unworthy shoulders?
Who can come in and say that I mean her,
When such a one as she such is her neighbour?
Or what is he of basest function
That says his bravery is not of my cost,
Thinking that I mean him, but therein suits
His folly to the mettle of my speech?
There then; how then? what then? Let me see wherein
My tongue hath wrong'd him: if it do him right,
Then he hath wrong'd himself; if he be free,
Why then my taxing like a wild-goose flies,
Unclaim'd of any man. But who comes here?

Enter ORLANDO, with his sword drawn

ORLANDO

Forbear, and eat no more.

JAQUES

Why, I have eat none yet.

ORLANDO

Nor shalt not, till necessity be served.

JAQUES

Of what kind should this cock come of?

DUKE SENIOR

Art thou thus bolden'd, man, by thy distress,
Or else a rude despiser of good manners,
That in civility thou seem'st so empty?

ORLANDO

You touch'd my vein at first: the thorny point
Of bare distress hath ta'en from me the show
Of smooth civility: yet am I inland bred
And know some nurture. But forbear, I say:
He dies that touches any of this fruit
Till I and my affairs are answered.

JAQUES

An you will not be answered with reason, I must die.

DUKE SENIOR

What would you have? Your gentleness shall force
More than your force move us to gentleness.

ORLANDO

I almost die for food; and let me have it.

DUKE SENIOR

Sit down a

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Gniarf (page perso) le 26/04/2003 à 21:14. (lien). Évalué à -1.

Tu sais
Je n'ai jamais ete aussi heureux que ce matin la
Nous marchions sur une plage
Un peu comme celle-ci
C'etait l'automne
Un automne ou il faisait beau
Une saison qui n'existe que dans le nord de l'Amérique
La bas on l'appelle l'ete indien
Mais c'etait tout simplement le notre
Avec ta robe longue
Tu ressemblais a une aquarelle de Marie Laurence
Et je me souviens
Je me souviens tres bien
De c'que j'tai dit ce matin la
Y'a un an y'a un siecle y'a une eternite

Refrain

On ira ou tu voudras quand tu voudras
Et l'on s'aimera encore
Lorsque l'amour sera mort
Toute la vie sera pareille à ce matin
Aux couleurs de l'ete indien

Aujourd'hui je suis tres loin de ce matin d'automne
Mais c'est comme si j'y etais
Je pense a toi
Ou es-tu
Que fais-tu
Est-ce que j'existe encore pour toi
Je regarde cette vague qui n'atteindra jamais la lune
Tu vois
Comme elle je reviens en arriere
Comme elle
Je me couche sur le sable
Et je me souviens
Je me souviens des marées hautes
Du soleil et du bonheur qui passaient sur la mer
Y'a une éternité un siecle il y a un an

Refrain

La la la...........

Refrain

L'Éte Indien, Joe Dassin



(Joe Dassin, mangez-en)

LinuxFR, c'était mieux avant

J'ai compris

Posté par bmc le 26/04/2003 à 22:04. (lien). Évalué à 1.

Le but de l'opération était de faire participer le plus de monde, et... ça a marché ! Pas loin de 400 commentaires au moment ou j'écris ces lignes, c'est beau !

--
ce commentaire a été généré par bmc en plusieurs secondes (dont plusieurs de SQL)
ce commentaire n'est certainement pas conforme à quoi que ce soit

[+] 400

Posté par Gniarf (page perso) le 26/04/2003 à 22:18. (lien). Évalué à -1.

bon ben 400 alors ?

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par jcs@glasnevin le 26/04/2003 à 23:55. (lien). Évalué à 1.

Puisque tout le monde y va de son petit commentaire, pourquoi pas moi ? Alors voici mon avis :
Vu le traffic sur LinuxFR, il est évident qu'il faut des règles pour le gérer. Les règles actuelles me conviennent même si elles ne sont pas parfaites : +20 max pour la note d'un commentaire je trouve ca un peu léger mais il faut bien trouver un moyen d'éviter les abus. Par contre obliger les visiteurs à participer au site, voilà une riche idée à laquelle j'adhère à 100%.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par pasBill pasGates le 27/04/2003 à 03:23. (lien). Évalué à 19.

Bon les gars ok j'avoues, tout ca c'est la faute a Microsoft (voila, le mot est prononce !).

On a organise tout ce bordel avec tout le monde qui se gueule dessus et s'insulte histoire de pourrire nos ennemis du libre, d'ailleurs on compte faire une distribution gratuite de grenades, couteaux et armes de poing au prochain rassemblement afin d'aider les 2,3,4... enfin tout le monde quoi, a regler les querelles.

D'ailleurs on avait meme laisse un petit indice en nommant le systeme de vote "XP" pour voir si les plus malins d'entre vous y verraient quelque chose, et non, on vous a tous eu !

Bon maintenant les gars, si vous arretiez de tous vous hurler dessus pour des conneries ca serait pas plus mal.
Je rappelle donc qu'il ne s'agit que d'un site ouaibe sans enorme importance au niveau francais ou mondial, que ne pas pouvoir voter n'est pas si important que ca (au contraire, ca evite que vous puissiez mettre des [-] a mes posts !) au regard de ce qui se passe dans le monde et je pense qui au lieu de vous dechirez la gueule vous alliez chacun de votre cote boire une biere, une orangeade ou un verre d'huile d'olive ca irait bien mieux pour tout le monde.

Bref, decompressez, aimez votre prochaine, et rendez moi mes votes :+)

Amicalement,

pbpg

[+] C'est quoi ce BORDEL

Posté par ludotux le 27/04/2003 à 06:18. (lien). Évalué à -1.

J'ai un :
----------------
Vous ne pouvez pas utiliser vos votes. Sans doute parce que vous
n'avez pas assez récemment participé au site, ou peut-être parce
que votre droit de vote a été supprimé par le webmaster.
Pour toute réclamation, vous pouvez envoyer un mail à
null@linuxfr.org. Tout message envoyé à une autre adresse ne sera
pas lu.
Note: Oui, c'est injuste, la vie est injuste... Cependant vous pouvez
toujours poster des commentaires ;)
----------------

Ça peut arriver. Pas de quoi faire un fromage.
Mais...

Référence woof.lu/board/ du 26/04. Une copie est ici : http://linuxfr.org/~ludotux/2468.html(...)

* 22:53:23 'houplaboom' c est zarb ce notry2a et ludotux qui defendent mtiasf , ce serait des multis de cet abruti que je serais pas etonné
* 23:02 'CMoi' 22:53:23 bah j'ai un doute (c'est etrange ils ont tous 127.0.0.1 comme IP (mais bon c'est pas les seuls)) par contre ludotux a plus le droit de voter (20 derniers votes -> 8 [+] pour matiasf et les reste c'est des [-] sur toi et jjb).
* 23:03:03 'houplaboom' 23:02:08 ah bah je le tien celui qui me mettait systematiquement des [-] a chacun de mes posts !
* 23:03:44 'houplaboom' 23:02:08 comment il peut avoir 127.0.0.1 comme ip ?
* 23:04:53 'houplaboom' 23:02:08 bon ca confirme mon doute , que des + sur matiasf et des [-] sur les personnes listées qu il faut pas parler avec eux parce qu ils sont mechants ( moi eddy et jjb ) ca peut etre qu un multi
* 23:07 'woof' 23:02:08 c'est ptet un proxy? ou X-Forwarded-For: habilement placé pour faire chier templite? si je me trompe pas, on l'utilisait ds dacode, nan?
* 23:13:58 'CMoi' 23:07 oui c'était un pb d'ailleurs dans daCode qui permettait de mettre ce qu'on veut. sauf que dans daCode on virait les 10., 127., 192.168, ... et la ca a pas l'air fait
* 23:15 'woof' 23:13:58 mais ça prouve bien que l'autre con essaye de vous entuber. faut plonker j'vous dit /o\

Pour information je passe par un proxy (transproxy). Si vous n'avez pas l'adresse IP, c'est parce que votre serveur web est mal configuré pour les logs. J'imagine que vous n'avez pas l'adresse ip de toutes les personnes qui passent par un proxy. C'est vos oignons...

Bon, je viens de me faire prendre la main dans le sac et la patrouille m'a attrapé. J'aide matiasf, et je n'aime pas jjb et sa suite. Mais à quelle période correspond les 20 derniers votes ? 2, 4, 6, 20 jours ? Si dans mon cas c'est, par exemple, 5 jours, celà fait 20 votes sur 80 potentiels (j'ai 16 votes par jours). J'ai donné 10 % de mes votes à matiasf au rythme effréné de 2 maxi par jours ! Afin, j'ai des doutes sur "les reste c'est des [-] sur toi et jjb". J'ai des doutes, pas plus, mais admettons que 'CMoi' ait raison.

Et merde, c'est pas ça le problème. Qu'un modérateur supprime mon compte car il estime en son âme et conscience que j'ai triché, ce qui est un peu le cas, je suis d'accord.

Mais que les statisques de votes soient diffusées sur woof.lu/board/ et qu'une personne réponde à toutes les requêtes de ce groupuscule nauséabond à l'initiative de pratiquement toutes les cabales, pour "plonquer" un compte: BEURK.

M. 'CMoi', disont 'CLui'. M. 'CLui', peux-tu nous fournir les statistiques de votes de :
- xof
- OliverL
- Eddy
- woof
- houplaboom
- etc..., tous tes potes de woof.lu .

Et tu dois fournir ces informations de tes comptes "amis" puisque tu as fournit des informations sur mon compte ! Donc dans ton impartialité de modérateur, tu DOIS le faire !

Et pour toute personne qui a donné 2 ou plus votes dans la journée, ou 8 ou plus votes dans les 4/5 derniers jours à une autre personnes, tu DOIS lui supprimer son droit de vote. Il faut être logique et impartiale.

Comme j'ai vu quels appels au secours sur woof.lu/board, les 2 ou plus votes dans la journé pour une personne, doivent se trouver sans problème. Exemple :

22:50 'xof' 22:48 ouch -25 xp depuis ce matin
22:51:10 'xof' 22:48 et encore, si elle est en une, elle va rester un paquet de temps
22:51:28 'xof' 22:48 il est probable que je ne puisse plus poster
22:51:58 'yugz' il me reste un vote, je le mets où ?
22:52 'woof' 22:51:58 \o_
22:53:09 'yugz' 22:52:18 t'as un post préféré ?
22:53:23 'houplaboom' c est zarb ce notry2a et ludotux qui defendent mtiasf , ce serait des multis de cet abruti que je serais pas etonné
22:53:26 'woof' 22:53:09 celui avec les [url]
22:53:41 'woof' 22:53:09 "LinuxFR, c'était mieux avant"
22:53:49 'dae' 22:34:48 le GR20 ça rox. (je l'ai déjà fait 2 fois, si tu veux des conseils)
22:54 'xof' 22:51:58 \o_ sinon
22:55:01 'yugz' 22:53:41 ayé, ouvre la bouche maintenant
22:55:17 'yugz' 22:54 s'il m'en reste une goutte je te fais signe
22:55:18 'woof' 22:47:47 cf. 22:53:23 ?
22:55:23 'arioch' 22:51:58 DTC
22:55:26 'houplaboom' 22:53:49 tu l a fais a quelle epoque ?
22:55:40 'woof' 22:55:01 *glou glou HUMMMGGGGGGAAAAAA*
22:56:03 'xof' 22:55:17 merci :)

Notons que 'CLui', qui a accès aux statistiques de votes de dlfp et peut supprimer le droit de votes, a parfaitement vu ce "commerce" de votes.
=> http://linuxfr.org/~ludotux/2468.html(...) (texte intégral de 22:28:33 à 23:16:37).

Il y a un type qui m'a pris la tête plus haut parce que je manquais de respect pour les vieux de woof.lu .
Pourquoi respecter les vieux de woof.lu :
- Parce que leur état physique fait pitié ? Non et en général il n'y a que des jeunes.
- Parce qu'ils ont développé dlfp ? Non, ils n'aiment pas templeet.
- Parce qu'ils sont comme les vieux poliques, ils ont le bras long ? Oui.

Lamentable...

Posté par zeb le 27/04/2003 à 09:18. (lien). Évalué à 13.

C'est vraiment lamentable d'avoir utilisé le système de votes pour bloquer certains comptes. Y en a qui se sont fait prendre la main dans le sac, ils feraient mieux de la mettre en veilleuse plutôt que de dire qu'ils assument leurs actes (je dirais leur connerie), ou de prétendre qu'ils ont une quelconque légitimité due à leur "ancienneté". Ce qu'on a lu sur woof est injustifiable. Au moment de la mise en place des XPs, on avait justement craint que certains utiliseraient leur nombre d'XPs pour justifier le "respect" qui leur serait dû. Certains scrutent maintenant les dates de création des comptes... no comment.

Qu'on bloque les comptes des racistes, ok. J'ai déjà eu des problèmes avec adolfos ici, qui me menaçait de procès -> je l'ai envoyé chié et prévenu Fabien. Les votes dans ce cas n servent à rien, on est hors limites de l'expression quand ça passe aux menaces.
Par contre, organiser le matraquage de [-] pour empêcher certains de s'exprimer, c'est imbécile et contraire à l'éthique. Après vous vous étonnez que matiasf a des multi. Même si je n'aime pas certains de ses posts, je me batterai pour qu'il ait le droit de poster.

Pour le dernier sondage, j'avais voté pour l'abandon des XPs, car justement on votait à la tête du client, ou pour punir. Tout système qui empêchera cela, je le soutiendrai.

500 Commentaires !

Posté par Salica le 27/04/2003 à 10:11. (lien). Évalué à 12.

<mise en situation>
Je ne suis pas un membre actif de LinuxFR. Je le consulte tous les jours, mais je poste (très) rarement. Je pense que je dois avoir 5 ou 6 commentaires à mon actif.
</mise en situation>

Je suis fort étonné de voir que la barre des 500 commentaires a été franchie. Quand on voit que des sujets plus "chauds" comme la position de Linus sur le DRM, ou le financement d'OpenBSD font à peine 150 commentaires, je commence à me poser des questions.

Parmis toutes ces questions, il y a : "pourquoi tant d'acharnement ?". J'ai vu un flot de commentaires de personnes mécontentes, se disant flouées, des "c'était mieux avant", ...

Tout ça pour quoi ? Les votes et les XP.

Comme je l'ai dit, je suis un membre quasi-végétatif de LinuxFR, pourtant je peux poster des commentaires et je peux voter. Quel est donc le problème ? Si j'ai des XP et le droit de vote avec ma faible participation, d'autres pourront en faire autant il me semble.

Mais j'ai plus l'impression que le coeur du problème sont les XP. Il y a une manie à essayer de collecter les XP qui devient à mon sens malsaine. On n'est pas ici pour jouer à Pokémon et essayer d'attraper le plus d'XP possible.

Bref, comme on dit par chez nous : "laissons pisser le mouton".

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par gnu_thomas le 27/04/2003 à 12:03. (lien). Évalué à 10.

Salut à tous,
comme beaucoup je me suis vu retirer mon droit de vote. Mais ayant créer mon compte il y a moins d'un mois et ayant pu voter seulement 2 jours je ne me sens pas en mesure de me plaindre.
J'écris donc ce post afin de donner mon avis sur ce site.
Il est indéniable que dlfp apporte bcp d'informations et de news, ce qui m'a donné envie de créer mon compte (après plusieurs mois de lecture passive).

Je m'étonne de voir tant de gens protester d'avoir perdu leur droit de vote alors que statistiquement 30% d'entre vous ne se sont pas déplacés pour élire leur président. J'ai souvent entendu dire que ca ne servait à rien d'aller voter puisque rien ne changerai. Autant c'est complétement faux en politique, autant sur dlfp c'est criant de vérité...

Vous avez bcp parlé de communauté, mais j'ai du mal à voir de quoi vous parlez. D'après ce que j'ai compris il y a en fait ici bcp de sous groupes :
- les moules (pas compris du tout qui c'était)
- les dacabalistes
- les vieux cons qu'il faut respecter
- les jeunes cons qui ne respectent rien
- les modérateurs qui sont cons et incompétents (voir plus haut)
- Julien Penso qui apparemement est isolé et ne se préoccupe pas trop des membres de son site (voir plus haut)
- ...

Vous ne trouvez pas que ça fait bcp ! Je vous rappelle que l'on partage tous une pation : linux et les LL... Ne serait-il pas possible que chacun mette un peu d'eau dans son vin et que tout le monde se détende un peu ?
Je ne juge personne mais on lit ici régulièrement des posts pathétiques, agressifs, insultants dont j'ai bcp de mal à comprendre l'interet... J'ai souvent vu des discussions plus intéressantes et surtout plus argumentées entre 2 alcooliques aux comptoir d'un PMU !

Je confirme aussi qu'il est très difficile pour un nveau de poster ici, car il y a des codes écris nul part à respecter et que l'on a peur de transgresser et de se faire plomber.

C'était mon 1er message et ce sera sûrement le dernier si l'ambiance ici reste aussi pesante.
Bon Dimanche :)

Bon, c'est pas tout çà, mais ...

Posté par Robin des Bulles le 27/04/2003 à 12:05. (lien). Évalué à 9.

.




Quitte à modifier le système de scoring, serait-il possible de réimplémenter la case « -1 » ?





Merci d'avance.



--
« Vous allez finir par vous aimer les uns les autres, b....l de m...e ? » (Jésus II)

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par SUrOB le 27/04/2003 à 15:46. (lien). Évalué à 7.

Ne participant vraiment activement depuis quelques mois déjà mais venant ici quasiment tous les jours depuis bientôt 4 ans, je m'étonne de voir la direction que prend dlfp ...
Je constate que moi aussi, je ne peux utiliser mes votes, moi qui n'ai jamais floodé, qui a posté des news, qui a donné son avis lors de chaque mutation du site, moi qui était une moule il y a longtemps !
Je trouve ça dommage !
Si même l'ancienneté ne paie pas, ne pensez-vous pas que ça risque de décourager d'éventuels nouveaux visiteurs et donc par la même de transformer dlfp en une pseudo communauté élitiste et fermée ?
A trop vouloir en faire ...

J'en profite pour rajouter que contrairement à ce qui est dit dans la news, le système qui permet de gagner éventuellement 2 XP si visite dans les dernières 24h fonctionne même si XP > 50. Preuve en est mon cas, je n'ai rien posté depuis pas mal de temps et j'ai néanmoins pris plus de 40 xp ...

Comme d'hab mes propos n'engagent que moi, et c'est déjà pas mal !

[+] vote

Posté par mathic (page perso) le 27/04/2003 à 16:32. (lien). Évalué à -1.

J'ai pourtant reçu ma nouvelle carte électorale il y a quelques jours et depuis ... je ne peux plus voter!

[+] 600

Posté par Gniarf (page perso) le 27/04/2003 à 18:15. (lien). Évalué à -2.

pis voilà.

suggestion pour véritablement aider DLFP

Posté par Gniarf (page perso) le 27/04/2003 à 18:51. (lien). Évalué à 11.

suggestion pour véritablement aider DLFP et associés :

puisque certains veulent ABSOLUMENT pouvoir voter et donc agir et influencer plus que en ajoutant simplement des commentaires aux articles, pour un site et un contenu proposés après tout gracieusement et sans grande contrainte, que personne n'est après tout obligé de lire, tout ça tout ça,

je propose la vente de packs de 10 votes au prix de 1 Euro ou équivalent par un système du type AlloPass, ou des packs plus gros de 50 ou 100 subordonnés à un dépot raisonnablement conséquent dans un compte PayPal destiné à l'association LinuxFR ( http://linuxfr.org/dons/(...) ).

comme ça, ceux qui veulent vraiment tellement contribuer à LinuxFR pourront le faire de façon concrète, et en plus, on peut décemment espérer qu'ils feront un peu attention à leurs votes chèrement acquis (urf).

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par isydor le 28/04/2003 à 02:23. (lien). Évalué à 9.

j'ai pas retrouvé ça dans les commentaires, du coup je l'ajoute :

>>Vous ne pouvez pas utiliser vos votes. Sans doute parce que vous n'avez pas assez
>>récemment participé au site, ou peut-être parce que votre droit de vote a été >>supprimé
>>par le webmaster.

C'est un défaut de ne pas pouvoir savoir pourquoi on n'a plus droit à ses votes. Apparement les maitres du site en ont pris conscience le jour même. S'il y avait eu discussion avant les modifications, vous y auriez pensé. ça fait un peu amateur.
Apparement le propriétaire(?!) du site est parti en vacances (vrai ou faux on s'en fout, c'est sa vie) juste après avoir fait la modif, la classe ! Heureusement ses amis (locataires ? ;) sont là pour défendre la modif.
C'est limite comme façon de procéder.

>>Pour toute réclamation, vous pouvez envoyer un mail à null@linuxfr.org. Tout
>>message envoyé à une autre adresse ne sera pas lu.

Lu ailleurs, null est une adresse puit. Donc l'énoncé ci dessus est malhonnête. Youpi, la gloire !!

>>Note: Oui, c'est injuste, la vie est injuste... Cependant vous pouvez toujours poster
>>des commentaires ;)"

Là je pense qu'on atteint le sommet : formulation puérile, espèce de rattrapage aux branches moralisateur voire complicifiant ( le ";)" ), c'est minable.

Si le site n'avait pour lecteurs que quelques dizaines voire centaines de personnes, toutes ces conneries pourraient passer, mais là c'est des milliers de personnes qui viennent sur le site.

Et au détour d'un message, elles découvrent qu'elles participent à un site de gamins orgueilleux.


Mouai. C'est sommaire, mais je n'ai pas envie d'affiner tout de suite mon commentaire.

vive l'europe sociale !

isydor

Re: Système de notation sur LinuxFr, blablabla bla bla, blablabla

Posté par troglo le 28/04/2003 à 04:06. (lien). Évalué à 10.

Je poste peu, car je m'oblige a lire tous les commentaires afin de m'assurer que mon point de vue n'a pas deja ete exprime, ce qui est relativement long, et que je fais donc rarement.
Je scorais parfois. Jusqu'a ce que je ne puisse plus.
Alors je donne mon avis, sans passer les 10 minutes que je n'ai pas a tout lire, afin de pouvoir scorer de nouveau.

Ce nouveau systeme risque de pousser les visiteurs occasionnels et scoreurs peu locaces a parler a tort et a travers. Je n'ai pas mieux a proposer. Ou peut-etre de diminuer l'importance des scores, XP & co. ? Les concours du style "moi j'ai plus d'xp que toi" ne font pas vraiment avancer le site

Dans le mille ?

Posté par olivp le 28/04/2003 à 11:25. (lien). Évalué à 11.

La barre des 700 approche, et le site est en train de crever.

Le pb majeur de gnulinuxfr est le cpu et pas la bande passante, or les pages sont relativement breves, mais la génération semble lourde...

N'est-ce pas un danger du nouveau modèle ?

4000 personnes qui envoient des commentaires avec l'obligation pour voter d'avoir une moyenne de 1 pendant 15 jours (et ca évolue tous les jours) on va vite se retrouver avec 200 commentaires en moyenne par news (ce cas ne sera plus isolé comme c'est le cas maintenant) sans garantie que le nombre de commentaires interessants n'augmente et du coup va s'en suivre une dégradation des perfs du site, qui s'ajoutera à la dégradation de l'ambiance.....

Je sais que si je suis pas content ->[je sors], mais ce site a un petit quelque chose qu'il serait bon de faire perdurer, et la facon dont se déroulent les choses n'est pas très plaisante, aussi bien le manque de communication de Fabien, que la réaction exacerbée de certains utilisateurs (si vous saviez pas comment vous faire plein d'ennemis en 30 secondes, vous avez un bon exemple ;).

Une question que je me pose est la suivante : ce site est-il un jouet que se disputent quelques groupuscules (il y a beaucoup de basse politique ces derniers temps, et C MAL !!!) ou bien y a-t-il des personnes qui ont une vue moins immédiate et qui voudraient lui redonner un peu de l'esprit originel ? La deuxième hypothèse me semble meilleure et est possible, mais elle reste très minoritaire dans les commentaires ci-dessus.

Mes 2 centimes.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par cmotsch le 28/04/2003 à 12:38. (lien). Évalué à 5.

Bonjour, Je suis actuellement propriétaire d'une quarantaine de comptes Linuxfr destinés principalement au scorage de posts. Un bot gère actuellement la répartition des comptes et des votes, notamment le scorage [-] automatique des pseudos inscrits sur ma blacklist. Malheureusement, avec le nouveau système a bloqué les votes de la quasi-totalité de mes comptes (commte tout bon compte voteur, je ne postait pas de commentaires à partir de ceux-ci). J'essaie donc de reprogrammer mon bot de façon à ce qu'il poste des commentaires régulièrement avec chacun des comptes. Le truc serait que les commentaires n'aient pas l'air d'être postés automatiquement, et qu'ils incitent les lecteurs à scorer [+]. Je suis donc à la recherche de prédicats simples qui régiraient le contenu des posts. Je lance donc un appel aux habitués des commentaires des news. Si vous avez des idées de règles n'hésitez pas, ça serait sympa :-)

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par gle le 28/04/2003 à 12:42. (lien). Évalué à 8.

Enfin des explications, même si on peut discuter longtemps sur le bien fondé des décisions prises, ça laisse un peu moins de place à l'arbitraire qui régnait autrefois. Ca a surtout le mérite de calmer un peu le jeu, il y a eu des excès d'un côté comme de l'autre, et je n'ai pas été le dernier d'ailleurs. Les utilisateurs (en particuliers les utilisateurs historiques et réguliers) ont effectivement foutu un certain bordel, et celui qui fait la pluie et le beau temps ici, sans doute dans un moment d'énervement avancé a tranché dans le gras sans dicernement. Bon, maintenant qu'il y a des règles du jeu on fait quoi ? - Primo, je demande qu'il y ait une amnistie des sanctions qui ont été prises un peu hâtivement. Le webmaster y a été un peu fort à mon avis, il a peut-être des soucis (il est en train de changer de boulot par exemple, sa vie sentimentale est un échec, il a cassé sa moto pour la 42ème fois de l'année alors qu'on est qu'en avril, ou que sais-je encore...) qui l'ont poussé à s'emporter et agir de façon légèrement excessive et puérile en prenant tout celà sur un plan personnel. Je pense qu'il faut qu'il arrive à faire abstraction de celà et pense à l'intérêt du site avant le sien. - Secundo, c'est le moment de lancer une réflexion sur les features qui permettraient d'améliorer le site. On en a entendu plusieurs réclamer le retour du post à -1, de la possibilité de choisir le niveau de browsing, etc. Je pense aussi qu'il faut élargir le pouvoir des utilisateurs pour rendre le site plus démocratique : à l'heure actuelle, linuxfr ressemble à une république bananière avec son chef suprème et son armée de généraux. Et la populace est tout en bas, cirant les pompes des dirigeants tout en craignant leurs décisions sans appel. Il faut plus de démocratie, et empêcher autant que possible que toute décision importante ne soit le fait d'un seul, mais résulte d'une décision commune de l'ensemble de ceux qui animent et font vivre le site. Je suis pour un système de plonk par vote, et pas un système qui punit durement celui qui a la machance de déconner juste sous les yeux du modérateur qui va le flinguer pour l'exemple. - Tertio, je pense qu'il est essentiel de réviser entièrement le système des XP, car il pourrit le site en encourageant le concours de celui qui a la plus grosse. Ca peut être aussi simple que de rendre invisible le nombre exact d'XP qu'a chaque utilisateur, en ne gardant que des tranches (1 à 10, 10 à 20, 20 à 50, plus de 50) et même en empêchant la visualisation des infos d'XP d'un autre utilisateur que soi-même pour éviter les comparaisons. Bref, merci d'avoir précisé le fonctionnement du site, mais je demande plus de transparence et de démocratie. Par exemple, pour finir sur une note personelle, que me reproche-t-on exactement ?

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par jbbodart le 28/04/2003 à 13:59. (lien). Évalué à 3.

Ce qui est vachement bien, c'est que vu le nombre de commentaires, à peu près tout ceux qui ne pouvaient plus voter et que ça dérangeait en ont posté un et du coup il peuvent re-voter ! Il suffit donc d'une niouse gérératrice de gros troll bien velus tous les 15 jours pour que tout fonctionne comme avant !!! Ou alors on peut continuer sur celle là...

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par TSelek le 28/04/2003 à 14:41. (lien). Évalué à 5.

Bonjour, voila, moi aussi je viens pleurer que je n'ai plus mes votes, et que si j'ai bien compris c'est pasque j'ai rien fait depuis quinze jours. Bon, vu que j'étais gravement malade à pas pouvoir taper sur un clavier, Fabien, si je t'envoie un certificat médical de mon médecin, est-ce que je pourrais être blanchi ? Faut-il que ce soit un medecin assermenté auprès de la CNIL ? bon ben voila, encore désolé pour ce post débile, mais je suis obligé, cai les XP qui le valent bien. (putain comment il faut être de plus en plus con pour survivre ici...)

Commenter ?

Posté par Egidius le 28/04/2003 à 14:50. (lien). Évalué à 11.

Depuis quelque temps, disons une grosse année, les commentaires se heurtent à un certain conformisme, une forme d'unanimisme. Pourtant, on serait bien en peine de discerner une quelconque vulgate propre à linuxfr. Par contre l'air du temps, l'opinion de consensus, s'y retrouve à la sauce cyber-techno-machin bien sur. Poster un commentaire qui irait à l'encontre du sentiment général, c'est exposer à une censure féroce qui tend à expulser les avis différents. C'est dommage ! Forcer à poster pour pouvoir voter, est-ce une solution ? Ce dont souffre, provisoirement j'en suis sur, linuxfr, c'est de l'absence de débats. La news, type scoop, est de plus en plus rare. Ce qui rend plus necessaire encore la confrontation, joyeuse de préférence, des points de vue les plus variés possibles. A moins qu'il ne s'agisse que du simple désir de se regrouper en tribu ? Le même parmi ses semblables ? Non. Décidément cela serait tellement ennuyeux ! Est-que je peux voter ?

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par JSL (page perso) le 28/04/2003 à 15:14. (lien). Évalué à -1.

Je rêve ou on a plus le droit de noter les contributions d'une niouze à laquelle on a soi-même contribué ?

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Philippe SOHM (page perso) le 28/04/2003 à 19:37. (lien). Évalué à -1.

ahhh cette news a été salutaire pour tous ceux qui avaient perdu les xp !!! bientot les 1000 commentaires, y a de la joie chez les geeks !

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par norwin le 28/04/2003 à 19:58. (lien). Évalué à 2.

loins de moi l'idée de faire de la pub pour mes propres posts, mais cette solution ne résoud toujours pas l'ambuigité de sens de [+] et [-]

c.f. https://linuxfr.org/forums/3/327.html(...)

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Dugland Bob (page perso) le 28/04/2003 à 22:28. (lien). Évalué à 1.

Nan rien, c'est juste pour dire que je suis passé, ça a l'air important de poster dans cette news.


bon et l'accès depuis l'est de l'Amérique du Sud (Brésil et Argentine il semble), ils le réparent quand ?¿? le proxy il rame.

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par MetalX le 28/04/2003 à 23:54. (lien). Évalué à 1.

J'ai été qd même assez naif pour croire pendant des années que le but principal de ce site était d'avoir des news fraiches et des commentaires ou discussions intéressantes sur ces news.
Il semblerait entk que la meilleure solution dans ce cas soit celle du début, avec des modéros qui [-] les posts hors-propos.

Si on veut maintenir des votes alors autant que ceux-ci n'aient pour seuls buts que d'influer sur les modéros... Plus de XPs et autres conneries, y en a tjs pour abuser le système...

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par isydor le 29/04/2003 à 01:04. (lien). Évalué à -2.

Je peux revoter !! je peux revoter !!
ha ha !!

c'est tout.

isydor

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Guillaume D. le 29/04/2003 à 09:33. (lien). Évalué à 3.

Je suis quand meme pour une sotre de blacklist personelle, car
j'ai toujours eu horreur que l'on me dise ce que je dois lire ou pas, meme si démocratiquement ca se tiend.
cat ./troll >> /dev/null
Si à l'heure acutelle tous le monde votait pour savoir quel magazine lire, on serait obliger de lire des mags WIN-INTEL, et pour lire Linux Mag, on fait comment ?
Alors que quand je vais chez le libraire, c'est moi qui choisi, et si PC-GAME-WIN32-XXX ne me plait pas, je ne le regarde pas, par contre si je veux acherter HACKER-XXX-PIRATE-MAG, c'est mon chois perso !

en bref : limiter les abus, oui, mais soi-meme !

guillaume

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Yéman le 29/04/2003 à 12:57. (lien). Évalué à 6.

C'est couillon mais en voulant voter pour un des post de cet article je me suis vu répondre que je n'étais pas assez participatif pour pouvoir voter.

Je suis un acteur régulier de linuxfr depuis quelques années maintenant et je trouve cela assez étrange de devoir être obligé de participer pour intervenir (participation forcée).

Puisque la politique de linuxfr semble être 'avec nous ou sans vous' et que je n'ai pas envie de me forcer à parler quand je n'ai rien à dire, je ne participerai maintentant donc plus du tout aux discussions.

/me reprend ses 2 centimes d'euros de participation....

[+] Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par swix le 29/04/2003 à 15:44. (lien). Évalué à -2.

wow, la page fait 750 kB :-) (et ca fait presque planter Safari)

[+] 802ème commentaire

Posté par Christophe Merlet (page perso) le 29/04/2003 à 15:48. (lien). Évalué à -2.

\o/ ouéééé 802ème commentaire ouééééééé \o/
tralalalalère
\o/ champagne \o/


ET SANS TRICHER

Ce système pénalise ceux qui ne sont pas dans la zone horaire de Paris ! :(

Posté par Jean-Michel Kelbert le 01/05/2003 à 06:58. (lien). Évalué à 2.

Perso je suis au Canada, alors qd les news arrivent la plupart du temps, il y a déjà une foultitude de commentaires. Car lorsque je me lève et que je regarde linuxfr, les news de la journée sont presques déjà toutes arrivées. Donc souvent je n'ai pas grand chose à rajouter. Pourtant je vote. Je pense que c'est participer aussi, non ? Mais maintenant, je ne peux plus ! Ma dernière contribution dattant de trop longtemps !
Enfin, grâce à ce commentaire, je devrais pouvoir voter demain pour les 15 prochains jours. D'içi là, je serais de retour en Europe et verrait les news en temps réel :)

Tout ça pour dire l'injustice de cette mesure envers ceux qui ne sont pas dans la même zone horaire !

Propositions de Système de notation sur laFoireAuxMoules

Posté par aerios le 01/05/2003 à 13:27. (lien). Évalué à 2.

Voilà ce que je propose:

1) D'abord puisque les "points" actuellement assignés aux "utilisateurs" de LFP est le résultat de systèmes tous disparates je propose de remettre _tous_ les comptes à zéro... Parceque les utilisateurs M$ qui se soutenaient les uns les autres et qui sont maintenant des dieux, plein les cou....s!
Cela s'appelle "Egalité" et "Justice". hé! Je parle des moderaux _aussi_.

1bis) Que le lecteur lambda est aux moins trois points pour voter, quelque soit sa situation. C'est pas trois points qui font pencher une discussion. J'ai 12 points et il me faut deux jours et plus pour mettre les votes que je veux... c'est d'un chiant pas possible, d'ailleurs c'est la principale raison pour laquelle je ne participe presque plus (cela me prend trop de temps), la seconde étant que je n'ai pas une connection illimitée et que donc il m'arrive fréquenment d'arriver en fin de forfait au milieu/début du mois... C'est super parceque maintenant je suis taxé de "ne participe pas assez vas chier" j'aurais tendance à répondre "merci duc..." à cette personne (celle qui a tapé le message très gentil ou on comprend parfaitement que le seul droit que l'on a si l'on n'est pas content est de se la fermer... tiens ça me fait penser, est-ce que cette personne ne serait pas du même bord que Bu$h ?!? ... Mais si mais si, je suis bien en train de flamer, ya qu'a modérer/annuler mon post comme cela ce sera plus de liberté pour les apprentis dictateurs (heu là c'est un peu fort... mais "il faut bien commencer un jour"...)
Cela s'appelle "liberté (surveillée)".

2) Comme on ne sais pas qui est modérateur aux moments des posts et qui modère qui je propose que des _petits_ logos déssinés (faire un concours pour choisir les dessins proposés par des dessinateurs et voté _par_les_lecteurs_ voir que cela soit paramétrables dans le compte utilisateurs) soit acollés à chaque bandeau et visible par _tous_ (même après modération) concernant: le moderateur (son login apparaitrait en mettant la souris dessus par exemple - ça permet de savoir si un moderateur "dérive" mais non cela n'arrive jamais ! ;) ), et le type d'utilisateurs (à voir dans votre système de caste).
Par exemple un petit eclair pour "zappé par un modero", et mettre un "z" si l'on se pointe avec lynx ou que l'on a choisi dans son compte utilisateur "connection lente" ou "connection texte".
Cela s'appelle "transparence".

2bis) Je propose de mettre sur le compte de l'utilisateur le login/numero de fois voté de ceux pour qui il vote... cela ellimine aussi les "soutients". Comme cela quand on a un doute, hop un tour sur le compte, on est vite renseigné (avec l'habitude on sait quel login correspond à quel "style").
Cela s'appelle "transparence surveillée par les utilisateurs car on ne peut plus faire confiance au systéme".
Après tout puisque vous avez ces données manifestement, d'après la CNIL on y a droits... Allez hop, on les veux!

3) Qu'une raison précise soit invoquée et s'affiche en haut à côté du login pour ceux qui on un compte et qui peuvent (pas) vôter sur le "pourquoi"... i.e. ne pas avoir à chercher deux heures pourquoi sous prétextes débiles que l'on ne connait pas le "Sanctuaire" par coeur ainsi que la dernière "nouveauté" à la mode. Un petit lien dans la page de compte utilisateur vers un "à l'aide" ou "comment ça marche" ne serait _pas_ superflu!
Cela s'appelle "Fraternité".

4) Que les modérateurs soient "élus" par les utilisateurs via un système de vote. Comme cela on se débarrasse du "toi bon copain à moi, etc..."
Cela s'appelle (idem 2bis).

4bis) Restreindre la possibilité d'être modérateur à des utilisateurs Linux plein temps (wouais pas besoin de l'expliquer celle-la), à noter que c'est peut-être déjà le cas mais on n'est pas au courant et comme ya de quoi franchement douter des fois...
Toujours idem 2bis.

5) Possibilité de contre vote sur un modérateur de la part des utilisateurs (et comme on sait avec le 2bis qui va le faire et sur qui cela permet d'elliminer les réglements de comptes) afin de limiter les sanctions "à la gueulle", qui influent sur le compte du moréro et en dessous d'un certains seuil il perd son status de modero. Va falloir la jouer serrer hein ? Bein oui moderateur cela se gagne, ce n'est pas un privilèges, non mais.

... Et on appelerait cela "les tables de la loi de la secte d'ici"... arf non je plaisante. :)

P.S.: Il serais sympa de connaitre la nationalité de la personne votant (sur son compte par un petit drapeau) pas pour faire du flicage mais par curiosité, c'est vrai il n'y a pas que les Français qui parlent Français ce serait sympa de le "voir" (à choisir dans le compte utilisateur bien sûr, pas un truc automatique de dictature)
Aussi je trouve les comptes utilisateurs trop haustère, faudrait les humaniser un peu, version pouvoir y taper ses hobbies, y mettre sa citation préférrée, si l'on veux faire des trucs, si l'on a un centre d'intérêt... Je parle pas d'un club de rencontre mais je sais que pas mal de gens aiment mettre des truc sympa sur leur compte (ya qu'a voir les sites où l'on peu voir une photo/dessin choisie par l'utilisateur, assez louf des fois... Bref. Plus de convivialité, moins de "droit de vote sanctionnaire", vous saisissez ? ... Cela serait plus "attractif" parceque l'air de rien c'est plus "sympa" d'être sous Linux/au millieu de cette communauté n'est pas ? ... N'est ce pas ? Et remettre la tribune (ou reprendre d'assault l'irc... Sans moi, j'étais spectateur hilare la première fois et je n'ai pas envie de mourir de rire la seconde fois... en fait je n'y suis même plus allé, il existe toujours ?), mais en plus moderne que du simple texte... ou plutôt avec une version texte et une non, version "2003"... vous z'êtes au courant qu'on est en 2003 ? Que les news soient en texte, c'est parfaitement logique car cela permet de ne pas défavoriser les gens avec des modems lents (y'en a beaucoups plus que la majorité) mais cela serait _très_ attractif si la tribune avait une option de chat comme on le vois sur un site de chat allemand qui passe la nuit sur les chaines satellites, je ne sais pas de quoi ils y parlent, on dirait le chat d'une radio (je débute en allemand et à mon age c'est pas rapide ! ;) ) mais en tout cas le look est "attratif" au moins visuellement (par contre va falloir changer la puissance du serveur dédié à cela c'est sûr, ou alors vous êtes capables de m'épatter en programmation php ! :)

Cela s'appelle en résumé "plus, dans un monde moderne par et pour l'utilisateur".

A quand une doc succinte et claire pour les néophytes ?

Posté par Dario Spagnolo (page perso) le 01/05/2003 à 17:56. (lien). Évalué à 1.

C'est bien beau ces XP, mais perso je ne sais toujours pas complètement comme ça marche. Je capte des informations à droite et à gauche mais il y a encore pas mal de points obscurs.
Ne serait-il pas envisageable de faire une petite doc succinte mais claire pour nous les néophytes de linuxfr ? Ca prendrait 10 minutes à tout casser pour un habitué du sytème de notation.

Allez bon courage :)

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par poil oq le 12/05/2003 à 09:08. (lien). Évalué à 1.

finalement c'était bien au début, non ?

tout les commentaires étaient affichés, on rigolait bien, et les modéros s'occupaient de filtrer les intrus.

on pourrait pas y revenir pour voir, juste une semaine ou deux ??

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par boba le 14/05/2003 à 01:10. (lien). Évalué à 2.

Allez, un 900e commentaire.
(ça me permet surtout de pouvoir voter :( )

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par Gerbus le 07/06/2003 à 08:19. (lien). Évalué à 1.

Je ne participe pas activement au site ( il y a longtemps que je n'avais pas posté ), et je comprends très bien que je ne puisse pas voter. Néanmoins, le système de vote sans les filtres qui étaient présents sous Dacode (voir les commentaires qui ont un score supérieur à , pour ceux qui n'étaient pas là), n'est pas pratique : - si tu veux lire tous les posts d'un thread qui t'intéresse, c'est vraiment fastidieux d'ouvrir tous ceux qui sont négatifs. - si tu veux parcourir rapidement les réponses à un article, en ne lisant que les posts de score >5 par exemple, tu passes également pas mal de temps à faire du tri. Je vois donc deux options : - retirer les votes à tout le monde, un modéro ayant bien sûr la possibilité de dégager un post vraiment inintéressant, s'il le voit et qu'il en a envie. ou - laisser des votes, soit pour tout le monde, soit pour les personnes qui postent et/ou dépêchent régulièrement, et fournir un filtre, qui permettrait au visiteur lambda (comme moi), de profiter des votes des autres pour trier les posts qu'on veut lire, en fonction de l'intérêt qu'on porte à un sujet ou du temps dont on dispose. Avec ce prinicpe, le cas litigieux du vote négatif disparaît : seuls des votes positifs sont nécessaires. Et il serait facile de parcourir rapidement les posts de cette page, puis de repasser dans le détail pour répondre à une des branches qui nous interpelle ================================================ Toutes vos remarques sur ce que je vient d'écrire sont les bienvenues (déjà diffusé, pas intéressant, pertinent ...)

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par ptoinooinoinnng le 17/02/2004 à 12:57. (lien). Évalué à 1.

c'est pas le systéme que j'aime pas c'est les crétins qui votent .

Mais ils s'en foutent

Re: Système de notation sur LinuxFr

Posté par boklm (page perso) le 02/03/2004 à 13:58. (lien). Évalué à 1.

906 commentaires, wow !!!

Je trouve que ce système n'a rien de bon

Posté par Mc Jo le 03/05/2004 à 17:21. (lien). Évalué à 1.

En effet déjà le système de point été plus que limite, quelqu'un avec beaucoup d'XP pouvait ce premettre de dire a peu près tout ce qu'il voulait, tandis que pour les autres au moindre -1 c'été la chute de l'XP, maintenat, il va falloir poster pour pouvoir noté, ca me rappelle un truc :
"qui ne dit rien consent"....

Absurde??

Posté par gallenza le 03/05/2004 à 22:08. (lien). Évalué à 0.

Suis-je le seul à trouver absurde de voir ses commentaires pouvoir ne pas être lisisble par défault?? Alors à quoi cela peut donc bien servir de poster!!!Et dire que y'en a qu'on l'air de trouver ça bien?!

Revenir en haut de page